Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 31 januari 2013

Den sista dansen

Ja. Då var det över. Drevjaktsäsongen 2012-13 tog för min del slut runt 14.40 idag. Missan fick en rejäl tur på bortåt 3,5 timmar. Vädret var som det var, blåsigt men inte så att jag tycker att någon klass 2 varning var befogad.


Hur gick det då?

Sisådär.

Det hela började med att jag stötte på en annan från jaktlaget där jag tänkt släppa. Han hade redan två hundar lösa, så jag traskade vidare halvannan kilometer innan jag släppte. Fördelen med detta var att jag då kom in i ett område där jag sällan jagar annars.



Hur gick det för Missan då?

Jo, hon hade tre fyra fina drev. De tre första är jag rätt säker gällde rådjur. Det sista gällde en ensam dovhjort. Missan höll i minst 10 minuter per djur, vilket är OK för henne. Dreven gick åt alla möjliga håll. Ett gick med vinden. Ett gick mot vinden. Ett tredje i en banankrok in i en tätning. Det sista gick med vinden i sidan.

Svårt att förutsäga med andra ord. Till slut kopplade jag upp en utpumpad hund.

1 kommentar:

  1. Jättefina bilder från er dag! Har så svårt att förstå att inte alla har snötäckta marker ;))

    SvaraRadera