Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 31 januari 2013

Jakt 09.00-11.00

Igår började jag jobba vid femsnåret. Kunde därför ta en paus för lite jakt när det var tid för kaffe. Och det blev en intressant jakt, förvisso inget skjutet men väl ett gediget hundjobb!

Korta versionen: under två timmar jakt lyckades Missan driva i ungefär en timme. Och det var riktigt hyfsade drev till på köpet.

Längre versionen: Så fort jag släppte Missan märkte jag att det var något särskilt. Hon tog upp omedelbart. Drog igång ett drev med frejdigt ganska gällt och tätt skall, detta vet jag vid det här laget innebär rådjur. Hon hängde på rådjuret i knappt 15 minuter innan hon återvände till mig, vimade runt en stund sydväst om mig för att därefter dra igång igen. Denna gång ett något grövre skall, och si där. Där susade en grupp dovhjortar förbi med tyskan efter sig. Något skottläge uppstod aldrig och djuren drog iväg mot vinden. Efter en kvart var hunn tillbaka och vi började gå åt söder, med vinden i sidan. Upptag. Drev. Sannolikt rådjur, sedan kom hon tillbaka för att vända in i en tätning där hon drog igång med ett grovt skall. Detta varade dock bara någon minut innan hon kom tillbaka igen. Kan det ha varit gris? Hur som helst så rörde vi oss ner för en sluttning åt öster istället. Vinden svängde här och låg på i sidan även om den huvudsakliga riktningen egentligen var västlig. Inne i hasselsnåren tog hunn upp igen. Jag såg skymten av ett rådjur på dryga 100 m håll så något skott blev det aldrig. Detta hängde hon på knappt 10 minuter. Jag fortsatte åt öster och när jag kom fram till en bäck väntade jag in Missan och kopplade henne.

Dagen kändes klockren även om jag inte sköt något. Hunden hittar uppenbarligen djur på ett bra sätt dessutom verkar vi ha riktigt gott om vilt just nu. Detta måste vi vårda, så jakttiden fram till 15 mars kommer att läggas på att fälla ett par rävar till... Det enda som är lite trist är att hundjakten tar slut nu, uppenbarlgen just när Missan toppar sin form. Å andra sidan är jag tämligen säker på att hon börjar löpa vilken vecka som helst nu så då hade hon ändå fått jaktförbud!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar