Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 13 november 2012

Närgågna älgar

I Svensk jakt, med hänvisning till kvällsposten, kan man nu läsa om närgångna älgar i den lilla bruksorten Getinge strax norr om Halmstad. Kvällsposten väljer krigsrubriker, "Älgarnas invasion"... Eller vad säger ni om denna bild länkad från kvällsposten.

Vad det handlar om är en ko med två kalvar som håller till inom samhället. Jag vet vilka djur det handlar om . Förmiddagen den 25 oktober (enligt in tidrapport) var jag i Getinge. Jag skulle kika på ett markområde som skall exploateras för att göra en kostnadsberäkning och offert på våra insatser. Då stötte jag upp kon med kalvarna. Missan var med mig, givetvis kopplad i detta läge. Älgkon uppförde sig inte helt sunt. Istället för att retirera fällde hon öronen bakåt och blängde på mig. Självklart backade jag undan med Missan, som var alldeles till sig. Kon stannade kvar och jag funderade inte så mycket mer över detta, tills idag då jag såg rubrikerna....

Tillägg morgonen den 14/11: läste just i Jakt & Jägare att en av kalvarna skjutits efter polisbeslut och älgarna nu stuckit till skogs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar