Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 13 november 2012

En annan del av hemmamarken

 Jagade på en annan del av hemmamarken härom dagen. Min hemmamark är på ca 1100 ha så det går att variera sig rätt bra. Det var en blandning av gammal och ny skog.
 Spåren av det förgångna blir ibland väldigt tydliga. Marken ligger i det västsvenska ljunghedsområdet, dvs ett stråk som löpte från bohuslän och västra västergötland ner genom halland till norra skåne. Området var i princip trädlöst och nästan helt ljungbevuxet. Det fungerade hyfsat för bete men ljungen behövde brännas ner var tredje år ungefär för att inte bli allt för förvedad. I södra halland gjordes försök att plantera in moripa på dessa hedmarker. För ungefär 100 år sedan började man medvetet beskoga hedarna. När man idag rör sig i dessa skogar är det svårt att föreställa sig hur det såg ut för blott 100 år sedan, men ibland påminns man om att där funnits annan vegetation. Ljungen ligger och lurar, det räcker med ett hygge för att den skall titta fram igen....
I princip alla planterar gran idag, detta gör att de stackars tallplantor som vågar sig fram blir hårt nedbetade.....

3 kommentarer:

  1. Härligt att ha jaktmarken så nära, här har vi 6-7 mil enkel väg, så det tar ju lite extra tid att komma ut. Intressant inlägg, skulle ha varit roligt om Moripan funnits kvar :)

    Ang bilder...detta eviga problem hur man ska sortera. Jag har nu sedan två år tillbaka sorterat i namngivna mappar inlagde efter år : Vinter, Vår, Sommar, Höst, Jakt, Djur, Najo, Familj, Fåglar (större o mindre) Fjäll (olika mappar för varje resa). Det är huvudmapparna, sen har jag nån extra med blandade bilder...Jag tycker det fungerar bra och hittar oftast lätt vad jag söker. men lite bökigt att ständigt sitta o sortera in dem i de olika mapparna och bestämma vilken som hör hemma var, men i slutänden är det värt det :) Vet många som bara för in bilderna efter datum och då blir det ju väldigt svårt när man vill hitta en speciell bild... Mvh Susanne



    SvaraRadera
  2. Jo jag glömde att skriva att jag först lägger in bilderna i en o samma mapp (Nya bilder) då behöver man ju inte ha så bråttom att sortera dem :)

    SvaraRadera
  3. Jo, det viktigaste är att man har ett system som man själv hittar i. Det har inte jag....

    SvaraRadera