Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 16 oktober 2012

Hemmagjorda vapen med lagliga delar?

Följer upp morgonens AK47 inlägg med ytterligare ett om illegala vapen.

Igår och idag har lite nyheter om att fullt legala vapendelar importeras och förses med illegalt tillverkade pipor och vitala delar dykt upp i tidningarna via en TT-artikel.  Jag saxar delar av artikeln:
Polisen har identifierat privatpersoner som köper in delar och tillverkar vapen. Flera brottsutredningar pågår nu, skriver Sydsvenskan.
Allt färre skjutvapen beslagtas också vid gränserna, trots specialsatsningar. Förra året passerade 6,4 miljoner personbilar över Öresundsbron. Vid kontroller där och i övriga landet togs tre skjutvapen i beslag.
Stefan Sintéus, chef för länskriminalen i Skåne, bekräftar för TT att det pågår utredningar mot några personer som misstänks ha fungerat som vapensmeder och byggt ihop legalt importerade vapendelar med egentillverkade vitala delar.
Om man hittat 3 vapen bland 6,3 miljoner bilar som passerat Öresundsbron blir givetvis min första fråga: Hur många bilar har kontrollerats? Vad gäller vapendelar behöver man sällan ens importera dem själv, här finns t.ex. en hel del att botanisera bland.
TT: Vad tror du om omfattningen av den här verksamheten?
- Jättesvårt att bedöma. Vi vet ju att vid huvuddelen av de här grova brotten hittar vi aldrig vapnet och vi hittar inte ens den ballistiska identiteten på en del. Då kan det ligga nära till hands att man har smidit om pipor och liknande och manipulerar vapnen på det sättet, säger han.
Förändring av befintliga vapen håller jag nog för troligare än att man bygger en massa vapen från scratch. En  pistol på gatan kostar i runda svängar 10-20.000 kr. Stulna eller på annat sätt spårbara vapen är givetvis mycket billigare. I sammanhanget vill jag bara påminna om oktober 2010, seriemördaren Peter Mangs härjar i Malmö. Tre Expressenjournalister ger sig ut på gatan och ordnar på kort tid en pistol, givetvis en CZ, för knappt 20.00 kr. De demonstrerar övertydligt hur lätt det är att köpa illegala handeldvapen i Sverige. Till och med utan att vara kriminell.... Sedan har de fällts i Malmö tingsrätt för sitt tilltag, domen finns att läsa här för den intresserade.

Min främsta kritik mot artikeln är att det utifrån det som står i artikeln går att belägga det grundläggande påståendet. Jag skulle, för att tro på artikeln, vilja se statistik på hur stor andel av beslagtagna vapen som är illegalt tillverkade helt eller delvis i Sverige. Min gissning är att det är försvinnande få i jämförelse med "hel" vapen som smugglats in på ett eller annat sätt. Och som jag skrev inledningsvis, hur stor andel av de 6,3 miljoner bilar som årligen passerar Öresundsbron kontrolleras egentligen. En annan fråga är varifrån ammunitionen som används till illegala vapen kommer! Det borde vara busenkelt att sammanställa om det är svensk militärammo, ammo som säljs över disk i Sverige, insmugglad ammo eller rent av handladdad ammo. Kanske är det illegal ammotillverkning som är problemet snarare än illegalt vapensmide? Jag har ingen aning men reser frågan.

För övrigt hade Sydsvenskan en intressant artikel om möjligheterna att använda 3D skrivare för att skriva ut vissa vapendelar. Pipor har jag svårt att tänka mig, en del andra delar också. Jag funderar på vilka gastryck dessa kan tänkas hålla och därmed vilka risker en användare utsätter sig för..... Å andra sidan, om det går att skriva ut funktionella vapendelar på en 3D skrivare så blir ju alla försök att begränsa vapendelar som idag inte är licenspliktiga rätt meningslösa slag i luften. Eller?

Hur som helst. Jag har svårt att föreställa mig att tillverkning av illegala vapen i Sverige är det stora problemet. Problemet är att det uppenbarligen finns många vapen i omlopp, detta kan inte bortförklaras med att vapen har lång livslängd för det köper jag inte i frågan om illegala vapen. Snarare är det min övertygelse att vapnen smugglas in någonstans ifrån och det gäller för tull och polis att finna dessa hål. Inte att skapa ytterligare inskränkningar för oss legala vapenägare som statistiskt sett tillhör den skötsammaste delen av Sveriges befolkning - för om vi inte gör det förlorar vi våra vapen! Tänk på det, ni som är satta att skärpa vapenlagstiftningen! Gör inte utredningen till ett politiskt slag i luften!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar