Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 30 mars 2012

Intressant statistik från Agria

Agria har presenterat intressant statistik om skador på hundar. Den är listad i två spännande tabeller, en för områden med mycket varg och en för områden med mycket vildsvin.


Statistiken ger en möjlighet att nyansera vissa diskussioner. Eller egentligen viss kritik som brukar riktas mot jägare. Ofta får man läsa att det skjuts väldigt mycket jakthundar så varför klaga på vargen? I statistiken ser vi att det i vargområden är 3,5 gånger högre risk för hunden att skadas av varg än att skottskadas. En annan intressant sak är vildsvinsskadorna. Men här är jag lite frustrerad för min uppfattning är att statistiken hade blivit än mer användbar om man separerat skadade från dödade hundar när det gäller såväl vildsvin som varg. Jag är fullt och fast övertygad om att siffran för skadade och dödade hundar vid vargmöte innefattar en betydligt högre andel dödade hundar än motsvarande siffra för vildsvin. I vildsvinssiffran är jag övertygad om att lejonparten utgörs av skadade djur. Sedan vore det intressant att se statistiken baserad på antalet vildsvinsskadade hundar istället för antalet vildsvinsskadetillfällen för jag föreställer mig att det finns en grupp med hundar som utsätts för skador oftare än andra och är återkommande i statistiken. Precis på samma sätt som att en väldigt liten del av bilisterna återkommande står för en oproportionerligt stor del av bilolyckorna. Helt enkelt individer som utvecklat ett riskbeteende.

2 kommentarer:

  1. Intressant. Trafikken er farlig. Veldig enig i at statistikken burde skille mellom dödad og skadad. Er en vesentlig forskjell!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Sedan vore det intressant att se skillnader mellan hundar som trafikskadats under jakt och vid andra tillfällen. Jag känner till fler jakthundar som blivit påkörda inne i samhällen eller hemmavid än när de varit på jakt.....

      Radera