Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 11 oktober 2011

Stötjakt på rådjur

Älgjakten idag tog slut lite väl fort. Vi var färdiga i slaktboden vid halv två eller något sådant. Så J frågade om jag inte ville smyga på rådjur tillsammans med honom. Dvs en blandning mellan smygjakt och stötjakt där vi smyger parallellt, kanske 100-200 meters mellanrum lite beroende på terräng. Håller örnkoll på var den andre är. I någon mån postade vi på olika lämpliga ställen medan den andre gick av lämpliga dungar och bryn. På detta vis hade vi lite djurkontakt, men det blåste kraftigt så djurena verkade hålla sig rätt djupt inne i skogen.

Hur som helst så smög vi omkring i kanske en och en halv timme. Vid det laget hade jag hamnat högt uppe i en rasbrant och J gick nedanför. Skogen var en gles inte speciellt gammal ädellövskog.

I lugnt mak kom då ett smaldjur traskande på skrå upp mot högre terräng. Hon stannade till och tittade mot mig på kanske 50 m håll. Några buskar stod emellan oss. Jag rörde mig givetvis inte. Hon lossade och gick snett emot mig, på ungefär 30 m håll lät jag kulan gå. Som ni kan se på bilden en bogträff rätt långt fram. Egentligen ett bra skott, men bogbladet splittrades och jag fick skära bort rätt mycket kött på ingångssidan. Ja skadorna blev faktiskt väldigt mycket värre där än på utgångssidan. På utgångssidan hängde en bit tarm ut. Skottet tog som jag skrev, snett framifrån. Men som väl var hade inte tarmpaketet eller magsäcken tagit skada. Bara levern (utöver hjärta & lungor då förstås). Djuret markerade träffen tydligt och gjorde en rusning, nästan rakt i famnen på mig.

2 kommentarer:

  1. Är faktiskt lite osäker på om det kallas stötjakt så som vi jagade. Men jag kom inte på något bättre att kalla det.....

    SvaraRadera
  2. Spännande form av jakt. Jag gillar ju drevjakten men tyvärr har vi få rådjur så jag vet inte vad det skall bli denna säsong.

    SvaraRadera