Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 11 oktober 2011

Älg inom synhåll....

Dagens samling började rätt roligt. Vi såg en ko med kalv parkerad i en dunge ute på ett gärde halvannan km från samlingsplatsen. Detta satte griller i huvudet på oss och vi ägnade mycket tid åt att fundera ut på hur vi skulle posta.
Kon syntes tydligt, hon stod hela tiden medan kalven låg ner. Hur som helst så fick jag ett pass åt motsatt håll, på en åsrygg. Ett superfint pass med god sikt åt alla håll och skjutmöjlighet åt tre av fyra tornsidor. Jag kunde även se när gråhunden stötte loss kon och kalven. Som rusade iväg rakt på ett torn. Men de gick i mer eller mindre sken så F som satt där avstod från skott. Istället började en katt och råttalek i skogarna.
Tidvis kunde jag sitta och njuta i solen och lyssna i radion på vad som hände. Men tidvis var det rätt kallt....

Efter ett par timmar meddelade J att han sett kon och kalven vid sitt pass och att de var på väg norröver utefter åsen. J satt knappa kilometern söder om mig. Efter kanske tio minuter small det hos passgrannen. Två gånger. Följt av meddelandet:

"Hon är på väg mot Gunnarssons sjö"

Vilket var mitt pass. Informationen kompletterades med uppgiften att kalven låg och att kon var påskjuten och hade tecknat i skottet. Jag ställde mig upp och började spana. Efter ett par minuter såg jag något i hyggeskanten. Långt bort. Satte mig på knä och spanade i kikarens högsta förstoring (9 ggr). Nog var det kon alltid. Hon såg lurig och sur ut. Öronen var fällda bakåt. Men hon stod stilla. Helt stilla.

I siktet såg jag att en ung ek täckte älgens primära träffområde. Jag hade att välja på ett skott i bakre lungpartiet eller ett skott mot huvud/nacke. Hållet var ungefär 150 m.

Jag valde lungpartiet. Skottet gock och kon tecknade igen. Hon vinklade upp sig och jag hade bara hals/nacke fri. Släppte iväg ett skott till varvid hon stöp som en fura.
Hunden följde blodspåret från grannpasset fram till mitt pass. Där fick hon lugga älgen.
Glad och nöjd hund!

Jag och passgrannen som sköt första skottet. Det var ett lungskott så antagligen hade hon fallit ändå, men vid en påskjutning där djuret inte faller direkt så är det motiverat att använda alla medel för att fälla det.

Så då har vi fällt 2 vuxna och 1 kalv, kvar på vår licens finns 1 vuxen och 1 kalv. Inga skadeskjutningar som krävt skarpa eftersök ännu, vilket känns väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar