Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 13 juni 2011

Viltsensor på volvo

Volvo håller på att utveckla ett viltvarningssystem till sina personbilar. Om detta kunde man läsa i helgen. Tydligen har man i dagsläget filmat och analyserat hjortar och älgar, framför allt utifrån djurparksdjur. Men då funderar jag spontant på om det bara är formen på djuret som sensorn skall känna igen eller om man är ute efter beteende. Är det beteende så är väl djurparksdjur en rätt korkad urvalsgrupp.

DN skriver:

Exakt vilka djur systemet ska reagera på är ännu inte bestämt, men det handlar i första skedet om de stora som ger värst skador vid en krock.

Volvofolket har varit i en djurpark och filmat älg och hjort för att lära sig djurens rörelsemönster.

– Systemet får inte bromsa under normal körning, utan ska bara slå till när det verkligen är farligt, säger Andreas Eidehall, säkerhetsexpert på Volvo Personvagnar.

Personligen undrar jag vart vildsvinen tagit vägen. Varför nämns inte dem? Men de räknas kanske inte, trafikverket skriver faktiskt på sin hemsida i definitionen av viltkollision:

Vilt

Kollision mellan motorfordon och älg, rådjur, hjort eller ren.

Vildsvinen är viktiga i sammanhanget. Kollisioner med vildsvin ökar dramatiskt i statistiken. Om volvo nu vill inrikta sig på de djur som ställer till störst skada så får man fundera på om det är materiell eller mänsklig skada man är ute efter. Älgarna är höga om kan rasa in över kupén, risken för personskada är med andra ord hög där. Vildsvinen däremot är låga och kompakta, vilket innebär att de materiella skadorna enligt försäkringsbolagens statistik blir flera gånger större vid kollision med vildsvin än med hjortdjur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar