Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 14 juni 2011

Guns galore


Idag gick jag Jägareförbundets björnjaktsutbildning. Mycket intressant och givande, återkommer med fler kommentarer kring detta lite senare. Nu nöjer jag mig att konstatera vilka fina vapen och kikarsikten de allra flesta hade. Jag har nog aldrig sett fler rakrepeterande gevär (Blaser R93 och Merkel KR1) på ett och samma ställe samtidigt, ja undantaget Torsbo handels då. Tror fasen att 7 av 16 hade rakrepeterande bössor. Det är dyra saker. Toppa dem med sikten från Swarowski, Schmidt & Bender, Helia, Trijicon eller Zeiss så misstänker jag att där fanns bössor för säkert en halv miljon på ett och samma ställe. Själv hade jag min 15 år gamla begagnad Carl Gustaf 2000 med en lågbudgetzeiss. Intressant att notera var att där inte fanns några halvautomater, däremot fanns där en bygelrepeter (kaliber 45-70).

Efter lite omskjutningar så klarade samtliga deltagare även björnpasset. Inte helt enkelt eftersom björnens träffområde är bra mycket mindre än älgens.

Sammanfattningsvis en givande dag i sällskap med en drös trevliga jägare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar