Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 10 maj 2011

Intressant trio på DN-debatt

DN-debatt idag ställer Jägareförbundet, LRF och Svenska Friluftfrämjandet krav på regeringen att stå upp emot EU och vidmakthålla avmaskningskravet för hundar på besök eller som importeras från övriga EU. Detta krav är Sverige i stort sett ensamt om att ha inom EU, men det kan komma att hävas vid årsskiftet.

Debattartikeln ligger i linje med vad Jägareförbundets årsstämma beslutade, en bra sammanställning om dvärgbandmasken finns här.

Att jag tycker att trion bakom artikeln är intressant beror på att det inte är så ofta som man ser företrädare för de areella näringarna och friluftsintressenter göra gemensam sak. Oftare ser man ett visst mått av motstridiga intressen så som vid LRFs lobbyarbete vid översynen av allemansrätten. Nåja, trion representerar en ofantlig massa människor så debattartikeln borde få någon form av gehör. Men varför var inte Naturskyddsföreningen med på ett hörn? Det borde ju ligga i deras intresse. Eller har man kanske bränt alla samarbetsmöjligheter genom sin hårda kritik av rovdjursjakt i vintras? Ordföranden för Natyrskyddsföreningen kanske väljer att inte synas tillsammans med lrf och jägareförbundet, det skulle inte förvåna mig med tanke på vilka uttalanden han gjort tidigare...

För egen del tycker jag att dumheterna och överförmynderiet från EU nu börjar gå över styr. Jag är glad och stolt att jag röstade nej till såväl EU som EMU i de båda valen. Det gör att åtminstone jag kan stå med rak rygg i tider som dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar