Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 1 januari 2011

22 LR igen




Jag tyckte att montaget med min Helia 3-12x56 blev alldeles för högt på min 22-a. Dessutom hamnade jag i kikarens maximala justeringsomfång till höger. Inte bra. Därför bytte jag tillbaka till min Zeiss Conquest 3-9x40. En trevlig kikare som passar bra på bössan. Jag sköt in med federals high velocity hollow point eftersom den gick tätt när jag sköt in förra gången. Jag blev inte besviken nu heller. Fyra av fem skott satt ihop, det femte (ett slängskott?) ökade träffbilden till sisådär 20 mm (har inte brytt mig om att mäta). Klart godkänt för en lågbudgetammo. Skönt att veta att min bössa trivs med en ammo som kostar något under 50 öre per skott och som funkar till såväl jakt som träning!

1 kommentar:

  1. Visst fan, det missade jag att skriva. Inskjutningsavståndet var 50 m.

    SvaraRadera