Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 27 december 2010

22LR ammo

Idag sköt jag in min Anschütz 22LR, jag passade då på att testskjuta de åtta olika ammosorter jag hittade i vapenskåpet. De har alla det gemensamt att de är rätt snabba. Inskjutningsavståndet var 50 meter. Det var 14 minusgrader och i princip vindstilla.

Winchester super speed väger 40 grains (2,6 g), har en utgångshastighet på 386 m/s och E0 på 194 joul. Kulan är solid. Den sköt rätt bra i mitt gevär, 22 mm centrum-centrum på 5 skott får betraktas som klart godkänt.


CCI velocitor är en hålspetskula på 40 grains (2,6 g). Den har en utgångshastighet på 436 m/s och E0 247 joul. Spridningen låg på 28 mm på 5 skott, ett av dem kan tolkas som ett slängskott och om det suttit bättre hade kulan varit klockren. Jag får allt ta och testa den igen....


Remington Thunderbolt är en solid kula på 40 grains (2,6 g) med en utgångshastighet på 383 m/s och E0 191 joul. En träffbild på 19 mm får ses som godkänt.


Testets stora besvikelse var CCI Stinger, en hålspetskula på 32 grains (2,1 g) med en utgångshastighet på hela 500 m/s vilket ger E0 263 joul. Stingern gav en spridning på 43 mm vilket under rådande förhållanden kändes väldigt mycket.


CCI segmented hollowpoint är en hålspetskula som är lika snabb som stingern, den har samma kulvikt och teknisk prestanda men den sköt väldigt mycket bättre än stingern i min bössa. 30 mm varav ett slängskott får ses som OK för en kula med hela 500 m/s i utgångshastighet.


RWS high velocity väger 40 grains (2,6 g). Kulan är solid och har en utgångshastighet på 400 m/s, E0 208 joul. Spridningen landade på 23 mm.


Federal high velocity hollow point är testets lilla joker. Den väger 36 grains (2,5 g) och har en utgångshastighet på 390 m/s, E0 190 joul. Den säljs i bulkpack och kostar strax under 50 öre per styck, med en spridning på 19 mm är den en given övnings OCH jaktkula.


CCI blaser är en solid kula på 40 grains (2,6 g). Utgångshastigheten är 328 m/s och E0 är 140 joul. Spridningen är 22 mm och eftersom den säljs i bulkpack till en kostnad på strax under 50 öre/st är det en bra övnignsammo.

Testet gäller givetvis bara min bössa, och den gäller i rätt låg temperatur. Jag kommer att behöva upprepa det vid ett senare tillfälle när temperaturen är betydligt högre. Det skall bli kul att se skillnaden. Ett intressant fenomen jag råkade ut för var att geväret när det blivit kallt kärvade ett halvdussin gånger. Det har jag inte varit med om tidigare, jag får nog se till att få väck den gamla vapenoljan och ordna en mer köldtålig....

4 kommentarer:

  1. Skulle vara kul att veta var du fick tag på .22lr CCI hollowpoint segmented. då jag själv med ljus och lykta sökt efter CCI .22 Long Rifle Subsonic Segmented Hollow Point men totalt utan framgång.

    http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/32643-cci-22-long-rifle-subsonic-segmented-hollow-point/

    SvaraRadera
  2. Jag har ju bara rotat fram lite olika HV kulor. Men det är nog sannolikast att det var på Skene järn eller på JG-jakt som CCCI hollowpoint segmented köptes. Hur det ligger till med subsonic på dessa butiker har jag ingen aning om....

    SvaraRadera
  3. Bra test! vad har du bytt till för 22:a?

    SvaraRadera
    Svar
    1. en CZ455 med varmintpipa och tummhålskolv. Pipbytessystem så jag har en 17HMR pipa under jaktsäsong och 22LR under träningssäsong.

      Radera