Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 1 december 2010

Trebent råbock


Tredje dagen på älgjakten, det blir onsdag. Vi har en tjur och en kalv kvar på tilldelningen. Under eftermiddagen skulle vi jaga av området där min gård ligger. Som av en slump drog jag hemmapasset. Så jag kunde ställa bilen på parkeringen och traska ner till tornet i kanten på fårhagen. Från det tornet är det fin utsikt över våtmarkshagar och en skogsbevuxen mosse.

Efter någon kvart i tornet observerade jag ett rådjur 100 m bort. Avståndet har jag mätt tidigare för övningsskyttets skull. Han uppförde sig lite konstigt. Var obenägen att flytta sig allt för mycket. En get med två kid passerade också.


Under de timmar vi jagade såten rörde sig bocken max 25 meter. Genom kikaren såg jag att han haltade och till och med åt gräs liggande. När jakten blåstes av pratade jag med jaktledaren och fick klartecken att skjuta djuret eftersom älghunden var kopplad.

Jag väntade en stund tills bocken vänt bredsidan till innan jag lät kula gå. Bocken rasade ihop. Som vanligt hade jag skjutit högt. Åter slet jag av ryggraden på en bock. När jag tänker tillbaka så har jag nog fällt 2/3 av mina rådjur på detta vis. Genom att skjuta av ryggen och förstöra delar av (fram)sadeln.

Jag traskade fram till bocken. Då såg jag varför han hade haltat. Ena klöven saknades! Jag tog ur honom och bar upp honom till gården. I ladan flådde jag honom och hängde in honom i min viltkyl. Klöven och skallen lade jag i frysen. Jag minns faktiskt inte om jag lade skinnet i frysen eller direkt på åteln...

Några dagar senare ringde jag till SVA. De var intresserade av att kika på klöven. När jag nämnde att jag hade en räv i frysen ville de ha den också. På så vis bekostades hela förfarandet genom SVAs undersökning av förekomst av dvärgbandmask hos räv. Här nedan följer SVAs rapport av obduktionen av rådjursklöven:
OBDUKTION OCH RÖNTGENUNDERSÖKNING
Framben av rådjur, enligt uppgift vänster framben, från bock.
Av frambenet har nedre delen, nedom framknäet insänts. På foten saknas klövar, klövben, kronben och större delen av kotbenen. Översta delen av kotbenens benpipor sticker ut genom en i huvudsak hopläkt hud.
I benänden ses en kraftig varig inflammation i mjukvävnad och skelett med omfattande upplösning av skelettet.
Benet har röntgats utan att spår av metallfragment påvisats.
DIAGNOS: Trauma (yttre våld), varig ben- och bemmärgsinflammation (purulent osteomyelit).
KOMMENTAR: Råbocken har råkat ut för någon for av yttre våld som skadat foten. Antingen har nedre delarna av foten slitits av eller så kan en skada ha utgjort inkörsporten för en infektion som gjort att vävnaden i de nedre delarna av foten dött (gått i nekros) och sedan fallit av. Ytan på benänden har sedan läkt av.
Ibland känner man att man gjort en riktigt god gärning när man fällt ett djur. Detta var ett sådant tillfälle. Andra gånger när jag känt samma goda tillfredsställelse har varit när jag fällt trafikskadat vilt eller andra sjuka djur, t.ex. skabbrävar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar