Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 8 december 2010

Min vapengarderob 1

Inför älgjakten bytte jag ut min ena klass 1 studsare. Tidigare hade jag en hva 1640 i kalibern 9,3x62 mm. Bra vapen som jag inte hade några problem med rekylen på. Problemet var att den absolut INTE samsköt mellan övningsammo och jaktammo. Det skilde över en halv meter i träffläge, vilket gjorde att jag drog mig för att övningsskjuta med den vilket givetvis inte är bra. Så jag började se mig om efter ett nytt vapen och fastnade för en CG 2000 i kalibern 30-06 springfield. Till råga på allt var bössan helstockad, vilket jag är väldigt svag för. Jag var medvetet ute efter ett lite kortare vapen främst avsett för drevjakt och eftersök, men som den kom att bli så drar den mer åt att vara en bra pürch- och älgjaktsbössa. Min andra klass 1 bössa är väldigt annorlunda, men mer om den senare.

Bössan är välskött, där fanns inte minsta barr eller smuts någon stans i den när vi tog isär den i affären (JG-jakt). På bössan satt för övrigt ett par fast monterade ringar av märket Redfield, ringar som bland annat Boddington rekomenderar i sin Make it accurate. Ringarna var 1" och tillräckligt öga för att det skulle gå att montera mitt Zeiss conquest 3-9x50. Ett lätt och trevligt sikte till ett i förhållande till kvaliteten mycket slagkraftigt pris. Kanske skulle det passa bättre med ett rödpunktsikte på bössan, men jag kommer faktiskt inte överens med den typen av riktmedel. Jag har ett liggande som jag ämnar avyttra när jag har dåligt med pengar nästa gång. Sedan gillar jag att komma nära, och att finna målet fort i en kikare har jag mycket träning i sedan tidigare. Inte genom skytte utan via fotografering. Jag får återkomma med ett urval bilder vid ett senare tillfälle, men kan i förbifarten nämna att jag drog in extra pengar under min studietid på att sälja bilder till reklam.

Jag har gjort en modifikation på bössan. När jag skruvade åt skruvarna så låg pipan emot den svarta detaljen längst fram på stocken. Detta är ju ett tämligen vanligt problem på helstockade bössor. Jag åtgärdade omedelbart problemet genom att plastbädda rekylklacken fram. Så nu är pipan frilagd. Jag har även satt på en gummiknopp på slutstyckshandtaget, men det räknas väl inte som en modifiering i egentlig mening. Jag repeterar tveklöst bättre med en sådan än utan.

Jag tycker att bössan i det utförande den nu har passar mig bra. Den är smidig, jag hamnar rätt direkt när jag lägger an. Slutstycksgången är gudomlig. Det enda som stör mig är att magasinet inte rymmer mer än 3 skott. Men det kanske kan ordnas genom att jag köper ett större, skall bara få tummen ur arslet och jaga fram det. Bössan har följt med ut i skogen ett dussin gånger sedan jag hämtade hem den fredagen före älgjakten. Ett rådjur har jag fällt med den ännu så länge. Vi får se om jag inte kör lite smygjakt med den under julledigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar