Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 18 augusti 2019

Eftersök på räv

Lördag morgon. Regnet smattrade mot rutan när jag gick upp och slog på telefonen. Den plingade till direkt:
Godmorgon!
Kan du hjälpa oss med ett eftersök?
Nnnn har skjutit på en räv, ena frambenet är av.

Jag ringde direkt för att få lite mer detaljer. Och tio minuter senare satt jag och Essa i bilen på väg till grannlaget där missdet hänt. Jag mötte upp skytt och jaktledare så for vi ner till skottplatsen.

Essa markerade tydligt i det område där Nnnn sa att han hade skjutit räven och så började vi spåra. Skytt och jaktledare postade på lämpliga platser i närheten.

Essa spårade ut från gärdet och i en halvcirkel runt gärdet upp till vägen vi kört ner på. Där stannade hon vid ett till synes obebott gryt.

Jag gick ner med Essa till skottplatsen igen och testade att låta henne söka fritt istället, det gick segare så vi gick upp till grytet istället och petade lite i det med en pinne. Nu blev det full fart på Essa som ville krypa in. Hon fostrades ju med en terrier i huset så det kanske smittade av sig ;-)

Grytet var ett typiskt övernattningsgryt med bara en ingång. Vi satte lite pinnar vid ingången så att vi skulle se om räven gick ut därefter åkte vi upp till jaktledarens gård igen och jag lämnade scenen.

Ett dygn senare ringde jag upp för att höra hur det gått. Ingen av pinnarna hade rört sig vilket gör att vi får anse att räven nog varit så illa skadad att den dött inne i grytet.

1 kommentar:

  1. Läste en artikel i Österbottens tidning idag om älgfluga. 1962 "siktad" först i Finland etc.
    För mig är räv mest förknippad med skabb. Runt 1982-3 i Trögden.
    Såg eländigt ut.

    SvaraRadera