Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 3 juni 2019

Skyddsjakt på gås

I helgen blev jag uppringd av en kompis som förvisso jagar men som har rätt fullt upp nu med småbarn och jordbruk. Han hade problem med kanadagäss som betade i spannmålet. Han hade redan varit där ett par gånger i veckan och skrämt bort dem men det kanske var läge för skyddsjakt och därför ringde han mig. Han vet att jag brukar ställa upp på sådant.

Sagt och gjort. Jag och sonen packade oss in i bilen med ett lämpligt kulgevär. Vi gick öppet fram till kanten av gärdet. Och visst. Mitt ute i det groende spannmålet satt flocken och betade för fullt. De sträckte på halsarna när vi närmade oss men brydde sig i övrigt inte. Vi gick in bakom en stenmur för att få bra stöd till bössan. Djuren längst ut till höger i flocken stod så till att det var bra kulfång.

Jag fångade upp den längst ut till höger i kikarsiktet och kramade in avtryckaren. Fjädrarna yrde och gåsen säckade ihop. 130 m är inget håll för en väl inskjuten 6,5-a, i detta fall använde jag vanliga norma jaktmatch vilka på 100 m samskjuter helt med sako deerhead som jag använder som jaktammo.

De övriga gässen blev lite oroliga och efter halvannan minut tog de till vingarna. De cirklade ett par gånger över fältet innan de tog av mot de större gärdena på andra sidan skogen åt väster. Och eftersom de ännu inte kommit tillbaka var insatsen att betrakta som lyckad. En dräpt för att skrämma de många.
Jag gjorde som jag brukar, la upp en (som jag tyckte) pedagogisk text till bilden på IG och mitt privata instagram. Det är ju så att skyddsjakt är en beprövad åtgärd som i situationer som denna faktiskt brukar fungera. Men det hindrade inte en gammal kompis från att börja kommentera. Han är stadsbarn och hans ingång till djur/natur är mer betraktande djurrätt* (har bland annat haft "befriade" chinchillor) än ett bruksperspektiv på naturen. Han började (lite försiktigt) ifrågasätta effekten av skyddsjakt. Såhär skrev han:
Funkar verkligen jakt för att skrämma? Just precis vid skott, på resten av de närvarande - om de reagerar på skottljudet - visst. Men blir det verkligen, "Hörrni, ska vi verkligen landa här, vi blev av med Kalle, Tora å Gislaved förra gången?"
Han drog det hela vidare och började resonera. Tanken var, snällt uttryckt, att eftersom vi har så många viltolyckor så måste det innebära att djur inte lär sig och därför så fungerar inte skyddsjakt heller annat än för stunden.
Problemet är djurs dåliga skolsystem. Om du gick in fysiskt och personligen - absolut!Plötsligt skott, utan annan effekt att Pelle plötsligt inte är med oss - inte så lärorikt.För hade det varit lärorikt, då hade vi inte haft något större problem med viltolyckor i trafiken - enkelt uttryckt.
Min självklara invändning var att det inte går att jämföra skyddsjakt under djurens födosök med viltolyckor vilka sker under djurens förflyttning. Dessutom har gässen inte återkommit till gärdet sedan jag sköt en så något hjälpte det allt...
________________________
*Jag har åtskilliga vänner inom veganrörelsen och några enstaka inom djurrättssvängen. Har även vänner långt ut på såväl höger som vänsterkanten. Jag vill ha det så då det ger mig inblickar i och förståelse för samhället i stort oavsett vad jag tycker om åsikterna i sig. Det är bättre än att bara ha ett flöde på sociala medier bestående av jakt och knivar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar