måndag 1 april 2019

Recension: Peter Ekeströms Jakt på vildsvin

Peter Ekeström har en gedigen produktion av böcker i ryggen vid det här laget. Den röda tråden genom böckerna är att de är lättlästa (konstigt vore annat då han är en driven skribent) samt att där inte finns pekpinnar utan goda råd baserade på hans och andras erfarenhet. Ekeströms grundsyn verkar vara att det finns många sätt att göra rätt, det handlar om att hitta det som passar en själv, den egna marken och jaktkompisarna.
Boken Jakt på vildsvin, utgiven på Settern förlag, är vältajmad. Den kommer samtidigt som SVT börjat sända Jaktliv med just Peter Ekeström som en av programledarna. Om man tar en liten titt på innehållsförteckningen i boken så ser den ut såhär:
Där finns huvudrubriker om åteljakt, skyddsjakt (och pyrch) samt jakt med ställande respektive drivande hundar. Ett kapitel ägnas åt vad som kännetecknar ett bra pass, detta är ett av de viktigare kapitlen för jaktlaget som precis fått gris på marken och vill börja förvalta eftersom grisen sällan går i älgens pass och det är lätt att lockas att använda befintliga älgpass.... Ekenströms tankar om vildsvinets humör är intressanta, de förefaller rimliga och förklarar varför det generellt sett skadas fler hundar i slutet av en säsong än i början. Här kan även nämnas Ekenströms resonemang om hur vår jakt påverkar urvalet, vi skjuter främst de "snälla" och "enkla" grisarna medan de riktigt aggressiva bestarna klarar sig och sprider sina gener till kommande generationer vilket ger vid handen att vi kan förvänta oss fortsatt fler skador på hundar i framtiden snarare än tvärt om...

Det som inte finns i boken är kötthantering och tillvaratagande, men det har Peter Ekenström redan behandlat tillsammans med tomas Ekberg i en tidigare bok. Tillsammans tycker jag att de två böckerna känns som en stabil grund att stå på för jägare som precis börjat få in gris på sina marker samt jägare som redan jagar gris men som vill vända och vrida lite på sin kunskap och kanske få nya idéer till hur man kan göra saker och ting bättre.
Eftersom jag samlar på kunskap så har jag köpt på mig en och annan bildsvinsbok genom åren. Det är tydligt att Ekenströms nya bok fyller en lucka, de senaste 15 åren har vildsvinsböckerna framför allt handlat om tillvaratagning och tillagning snarare än om jakt och förvaltning. Ekenströms bok bygger på ytterligare 15 år av expansion och jakt på skogens svarta grisar jämfört med tidigare böcker. Det ligger en såväl bredare som djupare praktisk erfarenhet bakom Ekenströms bok än äldre böcker i ämnet men det är inte så konstigt eftersom vildsvinet bara varit en accepterad del av vår fauna sedan 1980-talet. Därtill måste jag åter framhålla Ekenströms ödmjuka framtoning. Ödmjukheten gäller såklart inte rena missförstånd, som den att vildsvinssuggan får tre kullar per år (vilket jag hörde från en orolig jordbrukare så sent som i höstas).

Kort sagt. Jag kan varmt rekommendera Jakt på vildsvin av Ekeström. Direkt från Settern kostar den 249 kr (199 kr för VIP-kunder). AdLibris tar 253 kr. Bokus tar 253 kr. Akademibokhandeln tar 329 kr.
___________________
Tack till Settern för ett recensionsexemplar av boken.