Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 13 november 2018

Grisen kommer, grisen går

På min åtel har jag haft enstaka grisar under sommaren. Man måste tillbaka till senvåren för att hitta senaste besöket av en grupp/flock med grisar. Fram tills den gågna natten. Då dök det upp en grupp vid 20.00 tiden som var där i någon kvart därefter återkom den vid midnatt för att stöka runt i en timme.
Kollar man bildserien så ser man totalt ett 10-tal grisar.

Men varför kom de just i natt? Svaret är nog rätt enkelt. I söndags var det storajakt efter gris i området norr om min mark. De flesta jaktlagen slöt upp och något tiotal hundförare engagerades för att ruska runt i markerna. Dock skjöts inte mer än en gris och mängden observationer var förhållandevis låg. Däremot tror jag personligen att störningseffekten var så stor att några grupper valt att maka lite på sig. Samtidigt har jag uppgifter om att de på åtlarna uppe i marken som jagades av i helgen har fortsatt lika mycket gris som tidigare så de jag fick bekräftade i natt kan ju komma någon annan stans ifrån.

Hur som helst känns det som om vi sedan ungefär tre år har en grisetablering på mina marker. I dagsläget är vi inte mer än tre, högst fyra, i jaktlaget (om 22 personer) som jagar gris aktivt. Några andra bara suckar och ytterligare någon har köpt sig en godkänd grisfälla. Personligen anser jag att skadorna är så extremt begränsade att grisfälla är överkurs men om den jägaren/bonden nu känner sig nöjd och tilfreds genom detta inköp så må väl det vara hänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar