Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 16 april 2018

Ode till en blodsugare

Människa: Vem är du?
Fästing: Jag är Döden.
Människa: Kommer du för att hämta mig?
Fästing: Jag har redan länge gått vid din sida.
Människa: Det vet jag.
Fästing: Är du beredd?
Människa: Min kropp är beredd, inte jag själv.
(Fästingen närmar sig Människa]
Människa: Vänta ett ögonblick.
Fästing: Så säger ni alla. Men jag lämnar inga uppskov.
_____________________________________
Om fästingens vägar att döda:
Borrelia kan man inte komma undan, eller ja, man kan vara uppmärksam och se till att söka läkarvård i tid. Borrelia är en bakterie så boreliainfektioner kan motas med antibiotika, ännu så länge. Har det gått vidare till hjärnhinneinflamation så kan det vara lite lurigare.
TBE är ett virus och är därför svårt att bota. Det kan dock förebyggas genom vaccination. Ger hjärnhinneinflamation. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar