Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 26 april 2018

Bacon - vildsvinets godaste styckningsdetalj

Jag och flera med mej tycker att bacon är det bästa på såväl vilda som tama grisar. Jag brukar därför bena ur reven för att få dubbelt så mycket bacon som om man bara använder slaksidan.

Slaksida och urbenad rev lägger jag i saltlake. Jag brukar ta 70-75 gram havssalt per liter vatten. En liten dutt salpeter och några stänk askorbinsyra samt en skvätt liquid smoke. Jag spriutsaltar köttet och låter det ligga i saltlaken i ca 2 dagar för att salthalten skall jämna ut sig. Sedan röker jag i 6-8 timmar i min Bradley, oftast med bara rökgeneratorn igång. Sommartid brukar jag köra lite värme också för att komma över de kritiska bakterienivåerna i temperatur.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar