Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 21 februari 2018

Test: Bark River Lil´Canadian

Bark RIver är en amerikansk highend tillverkare av knivar där tillverkningen är hantverksmässig och inte helt industriell. Finishen är hög nöjd kundambitionen likaså, de flesta normala problem som kan antas vara tillverkningsrelaterade åtgärdas utan frågor.

Lil´Canadian har en traditionell nordamerikansk jaktknivsform som tillverkas med liten variation av många företag. Jag har inte testat några andra varianter utan bara den från Bark River. Mitt testande har inte varit så djupgående men jag har använt den vid urtagning och flåning av en hjort, lite täljande och annat bushcraftrelaterat.

Jag tycker att bladet fungerar bra till de flesta uppgifter men jag kommer inte överrens med handtaget. Handtagsformen avviker från normen i det att den är bredare än vad den är hög. Då hjälper det inte riktigt att handtaget har urfräsningar för fingrarna, det hamnar ändå inte bra i handen.

Antagligen skulle jag kunna få kniven att passa mig om jag slipade ner handtagssidorna men min nyfikenhet är för stor på andra knivar för att jag skall orka lägga tid på denna.

Kniven finns i många varianter men mitt exemplar är tillverkat i high end stålet CMP 3V, handtaget är i G10. Den kombinationen kostar i nytt skick runt 3000 kr, i lite enklare stål och micarta så kan man hitta den för runt 2000 kr. Bark Rivers knivar köper man bäst via svenska Survival Store.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar