Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 23 januari 2018

Hjortjakt

Härom dagen såg jag en grupp hjortar nere på ett gärde, jag bestämde mig att försöka smyga på dem. Jag tog en omväg för att få vinden rätt sedan var det bara att smyga på. De var i kanten på gärdet när jag fick synkontakt med dem. Som väl var löpte det ett dike med buskar ner mot dem. Jag smög ner i diket och förflyttade mig närmare. Inne på ca 70 m håll så var det mest en fråga om att få till lämligt kulfång.

Medan jag funderade på det där med kulfång så stelnade hela gruppen till med huvudena lyfta. Jag var helt säker på att de hört mig, det var trots allt frasig skare. Men så var det inte. De tittade åt andra hållet där det precis dök upp en stor räv.

Hjortarna tvekade ett par sekunder innan de rörde på sig. De gick närmare mig, men på södra istället för norra sidan diket. De stannar och den närmsta står ca 20 m bort. En grann hjort med stora horn, skulle tippa att den får ribban för brons att darra. Jag står helt stilla. Rör inte en fena och bara hoppas att de skall flytta sig. För på den sidan diket är det en mindre insprängd mark som vi inte har jakträtten på.....

Efter en stund rör hjortarna på sig och drar till skogs.

Och räven då? Jo den får ni läsa om i nästa blogpost....

1 kommentar:

  1. Rävjakt?
    Den Finske nationalskaldens favoritsysselsättning...
    Åtminstone om man får döma av de upphängda skinnen i Borgå...
    Tyvärr fick han ju ett slaganfall vid en dylik jakt1
    Han borde kanske ägnat sig åt "Älgskyttarne".
    Per hexameter.

    SvaraRadera