Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 14 december 2017

Tjäder och modern fotohistoria

För sisådär 20 år sedan stötte vi på en sällskaplig tjädertupp. Han var med när vi eldade ris på isen. Han flög med oss i 100 m intervall när vi åkte skridskor. Och han fastnade på bild.

På den tiden var det Nikon FE2, Nikon F90X eller Nikon F4 som jag använde. Filmen var periodvis svartvitt men de sista analoga åren så var det Fuji Velvia 50 asa eller Kodak E100VS som gällde. Denna bild scannade jag i den diascanner jag hade på den tiden, att skapa en 7 mb tiffbild tog en kvart! Så nog har det blivit enklare nu, men det tog rätt många år innan jag tycker att systemkamerorna blev bra nog att faktiskt klassas som fullgoda ersättare till de analoga. Eller rättare sagt, det tog väldigt lång tid innan de kom ner i pris till nivåer som gjorde det motiverat att köpa. Idag har de flesta digitala systemkameror en upplösning som lätt konkurrerar med kornstorleken på 400 asa proffsfilm för 20 år sedan. Så nog har fotomediet tagit ett gigantiskt steg i utvecklingen under min livstid, antagligen det största sedan fotograferandet upptäcktes för 180 år sedan med dageurotypin.

2 kommentarer:

  1. Glöm inte att hylla Nice´phore Nie´pce!
    Den förste som tog ett fotografi.
    En halvtimmes exponeringstid en viss nackdel.
    Just fotoutvecklingen är väl den mest påtagliga utvecklingen jag har märkt under min korta levnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Honom har jag faktiskt skrivit om (nämnt) en gång när jag skrev en populärvetenskaplig artikel om fotodokumentation i vetenskapens tjänst.

      Radera