Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 5 december 2017

Test: Mora Kransbol

Jag försöker testa knivar av alla typer och prisklasser. Samtidigt är jag mån om att täcka in knivar från seriösa svenska knivmärken och bland de är Morakniv en av två som har tillverkning i Sverige (den andra är Karesuandokniven).

För något år sedan presenterade Morakniv en ny friluftskniv som kallades Kransbol, den kom ungefär samtidigt som Eldris (recenseras här) och den kraftigare Garberg. Kransbol har ett 11 cm långt blad som är 2,5 mm brett men smalnar av mot toppen, den är slipad på ett liknande sätt som klassikern Mora 2000 (recenseras här). Nu har jag inte haft chansen att jämföra dem sida vid sida eftersom jag sålt vidare min Mora 2000 då jag inte trivdes så bra med den, men mitt intryck är att Kransbol har tydligare markerade vinklar medan vinklarna på Mora 2000 polerats ner. Båda knivarna är tillverkade i Sandvikstålet 12C27 som är ett klassiskt och fullgott rosttrögt stål av god kvalitet om det värmebehandlas rätt (såväl Karesuandokniven som EKA använder samma stål).

Kransbok har ett gummerat grepp som ligger mycket bra i handen. Slidan är också bra. Egentligen så skulle jag nog säga att Kransbol är en uppdaterad och förbättrad version av Mora 2000 mer än något annat. Det jag ogillade med Mora 2000 är borta och istället har vi en mycket funktionell kniv. Till skillnad mot Mora 2000 så har Kransbol hål för fånglina.

Egentligen gillar jag inte Kransbols slipning, detta att den yttre halvan av bladet är avsmalnande och näst intill flexande. Samtidigt har det vissa poänger, inte minst när man styckar och behöver ett smalt blad för att komma åt att skära isär lederna.
 Kniven är "normalstor" och har en slida som fungerar lika bra för höger som för vänsterhänta.
 Kniven är något större än en "klassisk hantverksmora", i detta fall jämfört med Pro S.

Som ni säkert redan förstått så tycker jag att Mora Kransbol är en bra jaktkniv. Kurvaturen är bra för flåning samtidigt som bladet är långt nog att klara sotningen utan problem. Den är lätthanterad och ligger bra i handen. Jämfört med Moras övriga knivar i ungefär samma prissegment (Mora 2000, Mora bushcraft), dvs runt 350 kr eller något mer om man väljer ett exemplar med "multimount" systemet vilket jag inte testat, så tycker jag att Kransbol är den som lämpar sig bäst för jakt. Jag rekommenderar Kransbol varmt framför de brandade kinesiska nonameknivar som finns på butiker som Biltema och Jula men även jakthandlare som Engelsson, Stabilotherm, Gyttorp, Hyltelantmän, Razerback mfl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar