Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 12 november 2017

Medicinerad hund

 Essa har varit sjuk de senaste månaderna. Först tappade hon kontrollen över käken men det gick över efter en och en halv vecka ungefär och hon har successivt återfått styrka och kontroll. Tyvärr har muskulaturen på hennes huvud börjat försvinna. Allt som är kopplat till käken degenereras.
Vi har haft otroligt mycket kontakt med veterinären och just nu så testar vi en rejäl kortisonbehandling. Essa är precis halvvägs genom behandlingen och jag har testat att jaga lite med henne. Jag tycker det verkar lovande. Hon är ca 20% snabbare än hon var innan behandlingen. Men det säger egentligen inte så mycket eftersom hon under de senste veckorna legat på ungefär 60-65% av sin vanliga snabbhet. Statistik som denna är en av sakerna man kan få ut genom att använda en pejl. För mig är den långsiktiga statistiken nästan viktigare än att kunna pejla in hundens exakta position under jakt. Det var statistiken som fick mig att slutlign besluta mig för att avliva Missan i våras, hennes kapacitet hade gått ner märkbart år från år men var löjligt låg i vintras. Det märktes att hon inte klarade av jakten längre, de i kombination med hennes övriga hälsa gjorde att jag tog beslutet, inte lätt men rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar