Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 27 oktober 2017

Test: Case XX USMC fighting knife

I början av andra världskriget gjorde den amerikanska militären en upphandling av tillverkningen av strids- och överlevnadsknivar för marinkåren. De angav med stor tydlighet hur de ville att den skulle se ut och en mängd företag lämnade in ritningar och offerter på vad de hade att erbjuda. Om jag förstått saken rätt så fick företaget United Cutlery första beställningen vilken de levererade i januari 1943, den var stämplad Ka-Bar vilket senare kom att bli namnet på företaget. Kniven har producerats ända sedan dess och såväl Camillus som Ontario har levererat den. Ett av företagen som lämnade in offert men inte fick något kontrakt på 1940-talet var Case XX (som annars är mest kända för sina fällknivar). Till 50 års minnet av leveransen av de första USMC fighting knives så valde Case XX att producera sin egen modell utifrån de gamla ritningarna med den ändringen att de hade förstärkt tången vilket tydligen var vad de föll på i den ursprungliga upphandlingen. Resultatet är en klassisk amerikansk stridskniv med aningen rundare skaft än motsvarande från Ka-Bar och Ontario. Kniven tillverkas fortfarande och finns att få tag i från USA men jag känner inte till någon svensk återförsäljare. Däremot är det en bra representant för modellen USMC fighting knife vilket gör att den är väl värd att recensera på denna blogg.
Kniven är rejäl, totalt lite drygt 30 cm med en klinga på 18 cm. Klingan är 4 mm tjock och 30 mm hög och bör klara det mesta. Den är tillverkad i kolstål och fosfatiserad vilket ger en ening sträv yta som motverkar rost. Läderslidan är rejäl och välsydd, klart bättre än lejonparten av de slidor man får med knivar idag.
Jag har provat kniven lite smått. Jag har testat att tälja och hugga med den samt klyva ved, dessa moment klarar den bra. Jag har inte tagit ur några djur med den, där är jag helt övertygad om att den är på tok för stor däremot har jag styckat ett rådjur med den och det gick mycket bra - kanske inte lika bra som med en dedikerad slaktkniv men minst lika bra som vilken jaktkniv som helst.
När kniven kom hade den en egg men var förberedd för en andra egg på bladets ryggsida de yttersta 6 cm. Jag valde att slipa upp denna bit och det var inga problem att få den mycket vass, testade den i samband med styckningen och det finns inget att anmärka på där. Att ha en lite längre kniv med ett par cm egg på ryggsidan har sina fördelar. För det första kan man fortfarande "batonga" på den när man klyver ved utan att förstaöra eggen som man skulle gjort på en kniv med full egg även på ryggen. För det andra så underlättar ett stycke dubbel egg på ett knivblad alltid i de sammanhang när man behöver använda en kniv för avfångning. Den blir helt enkelt en bättre stickkniv på detta vis trots sin rejäla bredd.

Sammanfattningsvis så måste jag säga att jag är överraskad över att USMC fighting knife skulle visa sig vara en lämplig kniv för jakt, det trodde jag inte på förhand. Jag skaffade kniven för att den dök upp och jag var nyfiken - inte för att jag trodde på den.

USMC fighting knife finns idag i lite olika varianter och i alla prisklasser. Jag tycker att man bör skaffa en från Case XX, Ka-Bar eller Ontario om man är nyfiken på den, man bör undvika de kinesiska lågrisvarianterna som ibland säljs som "replikor" på olika håll. Köper man de USA-tillverkade så vet man att man får en kvalitetsprodukt för just dessa knivar vågar inget av de seriösa företagen ta några genvägar med. Kniven jag har har den ursprungliga formen för en USMC fighting knife men idag finns det fler varianter, det finns några som är lite kortare, det finns med parerstång på bara ena sidan. Det finns varianter med andra skaftmaterial än läder så är känner man sig lockad av knivtypen så skall man nog kunna hitta något lämpligt. Priserna i Sverige ligger lite olika men man skall nog räkna med att de ligger på över 1000 men under 2000 kr. Alternativet är att hålla kolla på begagnatmarknaden där de dyker upp med jämna mellanrum, då skall man dock vara uppmärksam på märkningen så man får en "äkta" och inte en kinesisk kopia. Begagnat är priserna klart lägre.

Vill man köpa en USMC fighting knife i sverige så är knivbutik den återförsäljare som brukar ha ka-bar samt emellanåt ontario i lager. Såväl Knivbutik som Wanderoo kan ordna fram det mesta om man frågar dem. Att beställa själv från USA är ett vågspel, om man gör en mindre beställning (dvs under 200 USD) så blir tullens administrativa påslag så höga att det sällan lönar sig jämfört att gå till en svensk handlare. Större beställningar kan löna sig, men personligen tycker jag att det är bättre att gynna inhemsk handel än att håla på att spara småslantar på att beställa direkt från USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar