Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 14 september 2017

Gåsjakt med studsare

På ön där jag jagar så får man ibland ta chanserna på volley. Så var fallet i söndags morse när jag var ute med Essa.

Vi gick den vanliga promenaden när vi såg ett dussin kanadagäss på strandängen i viken. Vi gick bakåt igen och tog en annan väg. När jag kom hem plockade jag fram en bössa och smög ner utefter vattnet. Jag band Essa vid ett träd och smög fram de ssita metrarna till en klippa från vilken jag dolt kunde skjuta. Avståndet var 100 m (uppmätt i datorn efteråt). Jag fällde ut benstöden och siktade in mig på den gås som höll vakt.

Skottet gick och gåsen föll ihop och flaxade lite förstrött. De övriga gässen tittade upp och gick lojt några meter ut i vattnet där de stannade. Jag hittade nästa gås i kikarsiktet och tryckte av. Den sprattlade lite mer och tillsammans med vattenkaskaden efter kulan så simmade övriga gäss iväg.

Essa fick hämta gässen och posera varefter jag tog hand om bröstbitar och lår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar