Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 13 september 2017

Ejderjakt med snöpligt slut

I helgen jagade jag sjöfågel. Delar av helgen var överdjävligt regnigt och delar riktigt fint. Lördagkvällen när jag väntade in kvällsstrecket var fin.

Jag placerade ut något dussin vettar och satte mig till rätta i det ljumma vädret. Först hade jag besök av en nyfiken säl, men eftersom jag inte hade fiskeredskap ute och inte hade något lämpligt vapen så fick den simma vidare.
Mängde fåglar var förvånansvärt liten. Efter någon timme kom en ensam ejderhane simmande fram till vettarna. Jag reste mig och fällde den med två skott då den låg lite lågt i vattnet och första kärven inte tog helt rätt. Men innan jag han ut i båten och hämta upp den kom en motorbåt fräsande. Här kan nämnas att jag aldrig tidigare stött på någon när jag jagat på den ön men nu var tydligen första gången. Snubben i den slitna aluminiumbåten åkte fram och tillbaka utanför mina vettar i bortåt 10 minuter medan han ömsom textade och ömsom pratade i sin mobiltelefon. Jag ställde mig nästan direkt upp och vinkade övertydligt från min skjutskåre.

Till slut åkte han sin väg. Då var ejdern borta. Mycket snopet och irriterande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar