Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 21 augusti 2017

Mer pyrchjakt

Under bockjaktens två första dagar så jagade jag på min hemmamark men utan att få till något skottläge även om det var väldigt spännande tidvis. Därför åkte vi ut till min jaktmark i bohusläns skärgård fredag till söndag. Att det var ungarnas sista sommarlovshelg spelade också in, de ville få ut den allra sista ledighetskänslan och då är det bättre att åka bort än hänga hemma....

På fredagkvällen försökte jag locka på två olika pass men fick inget resultat. Såg bara några skeptiska getter en lite kid. Såg även en grävling som precis smet över muren till grannmarken...

Lördagmorgonen såkade och regnade det så jag vände mig om i sängen och drog täcket över mig. Däremot gick jag ut på kvällen, lockade två pass och satte mig sedan i läge för grävlingen. Tänkte att den borde ta samma trad även denna kväll med tanke på att jag såg den mindre än 100 meter från ett av väldigt många gryt på ön. Men nada...

Fredagens och lördagens taktik var med andra ord fel, fick lägga om den till söndagen men det skriver jagom i morgon....
 Ett av passen strax innan det blev för mörkt. Såg bara ett smaldjur på detta gärde.
 Ett smaldjur som jag såg flera gånger under helgen. Hon höll till inom ett mycket begränsat område (3-4 ha), där fanns ännu en get med dubbelkid.
 I väntan på grävling...
Lövcammo har jag alltid tyckt varit lite fjompigt, men när jag väl skaffade ett eget set är jag faktiskt lite besviken över att jag inte skaffade ett tidigare....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar