Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 10 juni 2017

Test: Böker Plus Elegance

Böker Plus Elegance är just vad namnet antyder, en (modern) hyfsat elegant fällkniv i Bökers kvalitetssegment "plus". Kniven är ganska liten och är egentligen bättre som EDC än som jaktkniv även om den fungerar utmärkt som korvkniv eller för att plocka ut lite fasanbröst. Hade jag fått en uppskalad variant av denna kniv i min hand så hade jag nog inte tvekat att utnäma den till en av de absolut mest lämpade fällknivar för jakt som jag över huvud taget testat, men nu är den i minsta laget. Därmed inte sagt att den skulle vara olämplig att ta med på jaktturen...

Låt oss studera den lite närmare:
Grått och svart, fina färget ihop. Den "stentvättade" ytan på metallen går väl ihop med de svarta G10 sidorna. Den glänsande knappen uppe vid pivotskruven är bladspärren, en bra konstruktion på en jaktkniv. Spärren syns bättre på nästa bild.
Ser man kniven ihopfälld från sidan så inser man direkt att den är lättdiskad. Här kommer man verkligen åt alla skrymslen på ett föredömligt sätt. Så här skall en fällkniv för jakt se ut! Till höger på kniven ser man två distanser, mellan dem ser man en rund metallgrej som är smalare upptill och bredare nertill, det är spärren som låser bladet i utfällt läge.
Fickclippet sitter skruvat i änden på kniven vilket gör att den hamnar lågt i fickan och inte syns så väl vilket alltid är bra. Det är lite onödigt att skylta med att man bär kniv till vardags även om det är tillåtet i enighet med en dom i HD som ger vid handen att man får bära kniv och multiverktyg "för normalt bruk", detta tolka jag som att mindre fickknivar är helt ok. Jag undviker allt som är "tacticool" eller "Hobbex-ninja-knivar".
I utfällt läge har kniven fina former. Ryggen på blad och handtag tecknar en tilltalande båge och formerna är mjuka men distinkta. Blader är i väl hanterat 440C. Ett klassiskt stål som håller hög kvalitet i förhållande till priset så länge värmebehandlingen sköts ordentligt och det verkar den ha gjort på denna kniv.
Vänder man på kniven så ser man att clippet stör knivens dynamik. Jag skulle nog skruvat bort det om det inte var så attans smidigt att ha clip när man har kniven i fickan.....
Väl i handen så inser man hur liten kniven är. Totallängden ligger på runt 15 cm och bladet i sig är på 6,5 cm. I minsta laget för att vara lämplig som allround eller back up jaktkniv. Däremot funkar den som tidigare sagts suveränt för EDC eller som korvkniv. Att plocka ut bröstbitarna på fasaner och duvor görs också lätt med denna. Jag kan tänka mig att den skulle vara bra att hålla innuti handen när man öppnar upp buken på ett rådjur, men det har jag inte testat....

Böker Plus Elegance köper man hos någon av Bökers auktoriserade ÅF eller direkt från Bökers Sverigedistributör (Wanderoo). Kniven ingår i Bökers sommarkampanj och är nu nedsatt från 1039 kr till 495 kr. Utifrån pris/prestanda så tycker jag att kampanjpriset gör kniven till en av de absolut mest prisvärda fällknivar jag testat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar