Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 1 juni 2017

Fakturera utan F-skattsedel?

I dagens METRO som jag läste på tåget fanns en artikel som gick ut på att var tredje svensk drömmer om att starta eget men att få vågar löpa linan ut. Att folk inte startar eget har enligt artikeln att göra med krångliga regler. Undersökningen, som gjorts av SIFO på uppdrag av Swedbank och sparbankerna, visar att:

  • 31% av svenskarna vill starta eget
  • Av dessa uppger 47% att de vil göra det för att få vara sin egen och bestämma själv
  • 40% vill göra det för att förverkliga en idé
  • 30% vill göra det för att tjäna pengar
Av de som vill men trots allt inte planerar att starta företag anger:
  • 25% att de är osäkra på om de skulle klara sig ekonomiskt
  • 20% att det är för krångligt
Jag tillhör den kategori som startat företag för att förverkliga en idé men drabbats av allt krångel och avslutat den verksamheten. Eftersom vi har en gård så har vi ett lantbruksföretag per automatik, men det är vilande. Trots det drar jag in en del pengar varje år på frilansuppdrag och föreläsningar utan att behöva rådda med administration och redovisning fullt ut. Jag så att säga köper mig fri från det genom att:
  • Antingen ta ut arvodet som lön och låta uppdragsgivaren sköta allt det administrativa.
  • Eller fakturera via tjänsten Frilans Finans  och låta dem ta hand om allt det administrativa
Båda alternativen har hittills fungerat smidigt för mig. Antagligen hade jag haft olika ekonomiska fördelar, inte minst avdragsmöjligheter, om jag hade kört det hela över ett företag i min regi. Men ärligt talat, jag orkar helt enkelt inte med det en gång till i mitt liv. 

Så om du får en möjlighet som kanske kräver att du skall ha företag men saknar sådant, då är det bra att ha i bakhuvudet att det finns smidiga alternativa lösningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar