Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 31 maj 2017

Invasiv art: Japanska jätteostron

I år verkar de trivas, de japanska jätteostronen. Vintern var inte överdrivet kall så överlevnadsgraden i strandbrynet var hög. Vad jag sett sedan de började dyka upp för ca 10 år sedan så ökar de snabbt och växer fort för att helt plötsligt dippa ordentligt när det blir en kall vinter. Första året kan de gå fran larv till fullt utvecklat ostron med 1 dm brett skal.

Med den pågående klimatförändringen i bakhuvudet så kan man misstänka att tidsspannet mellan varje "rensning" av strandbrynet genom frost och is kommer att ske allt mer sällan. Snarare så kommer vi att behöva vänja oss vid dessa stora snabbväxande molusker med vassa skal. Eftersom de är snabbväxande kan de bilda rev under vattnet. Jag kan tänka mig att de kommer att bli ett problem för våra apporterande hundar, ser framför mig sönderskurna tassar om man inte förser hunn med "simskor" inför varje jakttillfälle.

Nu är jag inte alls förtjust i ostron från början men nog måste jag se till att prova de japanska jätteostronen, de är åtminstone lättillgängliga... Och kanske borde man se de som en framtida proteinkälla, de kan trots allt producera så mycket som 30-40 kg ostron per kvadratmeter....


Den som vill kan ju lyssna på ett intressant inslag på vetenskapsradion om de japanska jätteostronen:

___________________
Källor:
Invasiva arter i sverige
Havsmyndigheten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar