Ingen i jägarsverige har väl missat Hunt Saboteur Swedens tur till Gotland i syfte att störa RävSM som gick av stapeln i helgen. Jag tänker inte orda mer om själva RävSM utöver att jag lyfter på hatten för de som är så engagerade i rävjakt att de får fram hundar som är bra nog att kvalificera sig för RävSM. Istället tänkte jag resonera lite kring aktivisternas bilhaveri. Såhär skriver de på sin FB sida, jag väljer att använda mig av screenshots istället för citat eftersom det finns risk att aktivisterna redigerar sina inlägg i efterhand för att passa deras verklighet än bättre:
1/ bilen var i gott skick och att det inte fanns några slitageskador.
2/ någon öppnat motorhuven och släppt flis i oljetråget som ett medvetet sabotage.
Därtill kan nämnas att de använder samma swish som marks djurfront vilket gör att man kan misstänka att en dömd djurrättsaktivist boende i Marks kommun mellan Varberg och Borås är inblandad i det hela då han är drivande i Marks Djurfront.
Kikar man på bilderna så ser man att de använt en inte helt ny Jeep Grand Cherokee:
Det första som slår mig när jag ser bilvalet är hur ironiskt det är. Och då tänker jag inte på det faktum att det verkar vara skinnklädsel på sätena.... Miljörörelsen brukar kritisera jägarkårens val av bilar och kalla dem miljöbovar. Så ser man vad Jaktsabbarna kör, en riktigt törstig 4WD bil.... Jag är tämligen rudis på bilar så jag kan inte avgöra vilken modell det är, men även med de svagaste motorerna är det svårt att komma ner under 1 liter bränsle per mil, googlar man lite verkar de flesta modeller dra uppåt 1,4 l/mil eller mer. Och i dieselutförande ligger de på ca 1 l/mil. När jag insåg det upphörde mitt intresse för biltypen i samband med att jag letade 4WD/ AWD för ett par år sedan.... Men nu har jag lockats att googla lite på motorproblem. Jaktsabbarnas påståenden om sabotage gjorde mig nyfiken. Jag sökte helt enkelt på vad man skall kolla på när man köper en jeep cherokee eller grand cherokee, bland de motorrelaterade tipsen hittade jag åtskilliga i stil med:
Dom flesta grand cherokee lådorna som har dött har för det mesta gjort det pga av slarv dvs dålig skötta oljebyten,fel olja i dom och dragit tungt långt utan att koppla ur overdriven (finns knapp på instrumentbrädan) För när OD hoppar in och ut hela tiden så blir oljan riktigt varm och till sist så blir det för varm och den skär.. (alltid OD drevet som skär)Eller:
Finns mängder av trådar på nätet om ägare med trasiga 4,7-motorer, främst i USA. Enligt många USA-forum är motortypen känslig för även en mindre överhettning, som kan leda till att ventilsätena lossnar (med totalras som följd) eftersom de sitter dåligt ipressade i topparna på de tidiga årsmodellernaKokar man ner klagomålen på siten carcomplaints.com för Jeep Grand Cherokee av årsmodeller från andra halvan av 1990-talet* så toppar just motorproblem statistiken. Söker man på jeep grand cherokee på repairpal.com så är det problem som flest sökt på relaterat till kylarsystemet. Så att motorn rasar på en 20 år gammal bil är kanske inte så konstigt när man tänker efter.
Media skulle inte göra sitt jobb om de inte följde upp jaktsabbarnas påståenden. Därför har både Jaktjournalen och lokaltidningen Hela Gotland kontaktat verkstaden för att få påståendena om sabotage bekräftade eller dementerade. Eftersom Jaktjournalen var först med att kontakta verkstaden så börjar vi med dem:
– Jag är uppriktigt sagt mycket förbannad. Inte nog med att de säger att vi bekräftat att det var sabotage. De har dessutom varit inne här på verkstaden och olovligen fotograferat, säger verkstadens chef.Om man inte har vatten i kylsystemet så kan motorn skadas allvarligt. Det står i alla handböcker som medföljer bilar. Det intressanta är att jaktsabbarna vidhåller sin berättelse i en inlaga** i Hela Gotland:
Enigt honom är det omöjligt att som aktivisterna skriver på sociala medier ”öppnat motorhuven” utan att lämna tydliga spår eftersom den är spärrad och grillen måste slås sönder om den inte öppnas inifrån kupén.
– Vår undersökning visar att bilen skar i ett vevlager. Den har haft för lite kylarvatten eller olja. Det är inget sabotage bakom detta, säger verkstadens chef till Jaktjournalen.
Jägarna passade även på att sabotera vår bil när vi var ute i skogen och skyddade rävarna. När vi kom tillbaka till vår bil möttes vi av två herrar som hade väldigt bråttom iväg från vår bil. Händelsen är polisanmäld.Eller lämnar de inte ut uppgifterna för stt slippa få dem dubbelkollade? Otur i så fall för Gotland är litet och att ta reda på vilken verkstad det var som skötte det hela är inte svårt, vilket Hela Gotland gjorde:
Det har spridits lögner på sociala medier att detta inte skulle stämma. Det påstås även att jägarna skulle talat med verkstaden att vi skulle tala osanning. Anmärkningsvärt är att ingen skriver ut namnet på verkstaden.
Givetvis lämnar vi inte ut namnet på verkstaden för deras säkerhets skull.
Under tisdagseftermiddagen fick även Helagotland.se tag i verkstadschefen, som är märkbart upprörd över uppgifterna som sprids av Hunt Saboteurs Sweden.Men hur var det med möjligheten att öppna motorhuven, verkstaden svarar?
– Jag är rent ut sagt förbannad. De är lögnare allihop. Bilen kom in hit med bärgare i söndags, och när vi tittade på den i går så fanns inget vatten i motorn. Motorn har med andra ord blivit överhettad och därför gått sönder. Det kommer alltid metallflisor i oljan när motorn skär, säger han.
– Man måste bryta sönder hela grillen för att få upp motorhuven, och det finns absolut inga brytmärken eller tecken på yttre våld på bilen.Vad tror då verkstaden hände?
– Ja, det här är inget sabotage. Det de skriver är ren lögn. Förmodligen handlar det om vanliga ålderskrämpor på bilen, och att man inte observerat temperaturen i motorn.Ett gammalt ordstäv lyder: Som man känner sig själv känner man andra. Uppenbarligen stämmer det även på jaktsabbarna. De kopplar genast ett motorhaveri orsakat av dåligt underhåll till sabotage. Av den enkla anledningen att de själva inte drar sig för sabotage, och skulle de haft kompetensen så hade de försökt förstöra bilar på detta vis istället för att bara pysa däck och stoppa potatis i avgasrör.
___________________________
*Efter en snabb bildsökning skulle jag säga att jaktsabbarnas bil är från andra halvan av 1990-talet. Tillägg: en insatt läsare upplyste mig att bilen är från 1998 och importerades 2004. Ursprungligen var motorn på 240 hk, hyfsat törstig med andra ord...
**Jaktsabbarna undertecknade sin inlaga med Barry Horne. Barry är en martyr inom aktivistkretsar. Han dog i fängelset efter sviterna av att ha hungerstrejkat. Han satt inne på 18 år för mordbrand. Jag skulle inte kalla honom aktivist utan terrorist då han med alla medel, utan att dra sig för utövande av våld och hot eller att tredje person drabbades, försökte nå politiska mål. Är det honom de svenska jaktsabbarna vill efterlikna?
Att få ut ersättning från försäkringsbolag för skadegörelse är kanske möjligt om det vore sabotage. Förhoppningsvis har de redan skicka in ansökan om ersättning och kan då misstänkas för försäkringsbedrägeri. Någon kan kanske följa upp det och tipsa försäkringsbolaget?
SvaraRaderaDe kanske har Länsförsäkringar/Agria?
SvaraRadera"Intressant" grupp det där.... går man in och titta på deras facebook sida blir man minst sagt konfunderad. I stort sett alla kommentarer som INTE stödjer dom plockas bort, och man blir blockad.... Det är väl så man får en bra och nyttig diskussion, eller? ��
SvaraRaderaDom själva säger att dom endast plocka bort kommentarer som är hotfulla, personangrepp o.s.v
Stämmer inte, kan jag meddela....