Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 31 januari 2017

Djurrättsextremister mot fiktivt användande av pälsverk

PETA, den amerikanska djurrättsorganisationen med förgreningar över hela världen och brukar beskriva jägare som mördare och fällda djur som kadaver, har växlat upp. Nu är de inte längre bara ute efter jägare, pälsfarmare, kött och fjäderfäindustin eller modebranchen i allmänhet. Nu är de även ute efter det fiktiva bruket av päls och skinn.

I vanliga* fall brukar man från djurrättshåll i allmänhet propagera för fuskpäls som alternativ till äkta päls. Visst har man i bästa fall utseendet från päls, problemet som jag ser det med fuskpäls är att det generellt sett är petroleumbaserade produkter medan päls i bästa** fall är ett ekologiskt material som kommer från ett hållbart uttag av djur som levt naturligt. PETA rekommenderar fuskskinn och fuskläder. Det skall ni hålla i bakhuvudet när ni läser vad PETA nyligen hittat på.

Under 1980-talet var jag en del av den spelande generationen, jag spelade rollspel dag och natt genom hela högstadiet och gymnasiet. Vissa betyg kan ha påverkats negativt av det medan andra, inte minst engelska och svenska, snarast påverkades positivt. Jag ramlade in i konfliktspel och figurspel. La mycket tid på sådant och under några år i början av 1990-talet drev jag och ett par kompisat ett företag som tillverkade speltillbehör. Inte minst figurspelen Warhammer Fantasy Battle och Warhammer 40.000 var tacksamma produkter att tillverka tillbehör till. Och som ett led i marknadsföreingen åkte vi runt på olika spelkonvent och arrangerade turneringar, givetvis på våra tillbehör (terrängmoduler). Men för mig var spelen aldrig mer än coola och fantasistimulerande delar av mitt allmänna fantasy och science-fictionintresse***. Men att spelen på något vis skulle skulle påverkat mig negativt (utöver att de var rejäla tids- och pengatjuvar) eller inverkat på min verklighetssyn köper jag inte för 5 öre. Snarare har de inverkat positivt på min kreativitet och min kommunikationsförmåga.

Med detta i bakhuvudet häpnade jag när jag nåddes av ett av PETAs senaste påverkansförsök. PETA har gett sig på en speltillverkare, Games Workshop, och kritiserar att en del av figurerna i deras spel bär päls****. Plast- och tennfigurer med päls! När PETA själva förespråkar bruket av fuskpäls! Detta är alltså en prioriterad fråga för PETA???
PETA has written to Games Workshop CEO Kevin Rountree asking that the leading British miniature war-gaming brand ban “fur” garments from all Warhammer characters. While we appreciate that they are fictional, draping them in what looks like a replica of a dead animal sends the message that wearing fur is acceptable – when, in fact, it has no more place in 2017 than it would in the year 40,000.
En gammal skolgårdsregel lyder: Det gäller att mobba de som är mindre än en själv. Med det i bakhuvudet blir det fullt naturligt att PETA ger sig på en (globalt sett) liten obskyr speltillverkare istället för att kritisera att den bistre hjälten Jon Snow i HBOs Game Of Thrones draperar sig i vargskinn... Men då skulle de siktat för högt och med tanke på seriens enorma popularitet tappat stöd och följare.

Det enda vi lär oss av detta är att dubbelmoral inte är det samma som dubbelt så bra moral, snarare tvärt om.
_________________
*I ärlighetens namn så är fuskpäls ett stort diskussionsämne i djurrättssvängen. Det finns de som gillar det och andra som tycker att det legitimerar pälsbruk överlag, särskilt om fuskpälsarna är välgjorda.
**Här måste jag bara inflika att jag tycker att det är helt vansinnigt att skinnen från de vilt vi fäller vid jakt inte längre har något värde som råvara för tillverkning av fällar och läder.
***Jag läser fortfarande mycket fantasy och SF, jag är minst sagt avundsjuk på det utbud av framför allt fantasy som mina barn har tillgång till. Utgivningen är extremt mycket mer omfattande idag än när jag var barn/ungdom.
****Att hugga ner på att det finns päls i Warhammer 40.000 världen är fullständigt skrattretande. Spelet utspelar sig i en fascistoid, teknokratisk, sexistisk, rasistisk värld  med institutionaliserat slaveri... Så skall man kritisera Wh40k för något så är det inte det fiktiva bruket av päls...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar