Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 22 december 2016

En dovkalv för Essa

Igår var jag först ute med Missan. Två gånger hade jag drevdjuren framme. Första gången hade jag bara läge på en råget men då hon åtföljdes av två kiddar lät jag henne gå. Andra gången hade jag inget kulfång. Därefter kopplade jag upp Missan och bytte område.

Gick först över en hyggeskant med Essa och sedan ner i ett skogsparti. Essa fick upp ett spår ganska snabbt och jag rörde mig lite frammåt tills jag nådde en liten skogsbilväg som jag sedan tidigare vet är rmycket het. Någon minut senare började Essa skälla och strax därpå höll jag på att bli kullsprungen av 12 dovvilt. 8 drog till höger om mig och 4 till vänster om mig. De som var närmast passerade på 2-3 m håll....

Jag, som är högerskytt, svingade vänster och fällde en kalv som stöp som en fura.
 Sedan gick vi och hämtade bilen varefter jag tog ur kalven, en hindkalv.
Inpackade i bilen, Essa till vänster, Missan nere till höger och kalven i plastbacken uppe på Missans bur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar