Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 30 november 2016

Test: Böker magnum lil hiker

Lil Hiker i Bökers lågprissegment Magnum är en liten fastbladskniv i närmast klassisk solingenstuk, dvs en jaktkniv med läderhandtag. Kniven är totalt 18,8 cm lång varav den 2,4 mm tjocka klingan är 8,4 cm. Bladet är i stålet 440A och skålslipat med jimping på ryggen. Slipningen och jimpingen avviker från de klassiska jaktknivarna från solingen. Med kniven följer en slida i läder.
 Kniven upplevs som mindre än flera andra knviar jag har som är lika långa. Antagligen beror det dels på att handtaget är smalt och dels på att det är ett läder av det lättare slaget som valts som handtagsmaterial.

Kniven är trevlig att hantera, den lämpar sig väl för småvilt. Att plocka ut bröstbitarna på en and eller fasan passar den alldeles utmärkt för. Den är lätt att hålla inne i handen och skulle därmed vara mycket bra att öppna upp buken på hjortdjur med. Skålslipningen gör den väldigt lätt att åter bryna upp till god skärpa. Slipningen gör dock kniven totalt värdlös som täljkniv.
 Slidan är i ett ganska sladdrigt läder, det är nästan så man blir rädd att man skall skära sönder den när man stoppar i kniven. Jag kommer att se om jag inte har någon annan lämplig slida liggande för denna litar jag helt enkelt inte riktigt på...
Jag kan se två användningsområden för kniven, dels som småviltkniv och dels som fiskekniv på tex fjällturen eller när man är ute efter havsöring om våren. Den skulle också kunna lämpa sig för barn men då måste man verkligen se till at ordna en säkrare slida för man vill inte att ungen sticker sig i låret när hen stoppar ner kniven.

Kniven Böker Magnum Lil Hiker beställer man enklast från Wanderoo och då kostar den 349 kr, den lagerförs för närvarande inte i sverige men Tommy på Wanderoo tar snabbt in den om det finns önskemål.

2 kommentarer:

  1. Man kan skriva "det" istället för "hen"...
    Är hen någon form av ställningstagande? De som gillar hen är ju normalt sett kulturmarxister, genusfanatiker och jakthatare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är definitivt genusmedveten vilket gjort att jag fastnat för begreppet. Det var när jag pluggade psykologi på universitetet som jag verkligen insåg behovet av ett begrepp med den funktionen.
      Som småbarnsförälder har det varit ett praktiskt och neutralt begrepp.

      Radera