Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 8 november 2016

Hemmagjord camenbert


Jag är en sådan där person som vill förstå olika saker, därför försöker jag prova att tillverka så mycket jag kan själv. Under de senaste månaderna har jag haft tillgång till opastöriserad spenfärsk mjölk. Självklart var jag tvungen att testa att göra mögelost, resultatet blev något camenbertliknande. Receptet hittar ni på bilden nedan.

Resultatet då?
Jo, det blev ost. Jag lät osten mogna allt för länge. Osten hade börjat tappa fastheten och bli övermoget rinnande (vilket syns på bilden). Doften var någon stans emellan fullmogen och övermogen, närmast som en varm dansk ostbod... Kort sagt den luktade som en rejäl, blöt, brakfis. Men smaken var inte så farlig, mild nästan lite mesig. Osten hade behövt avsevärt mycket mer salt, det var uppenbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar