Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 1 oktober 2016

Lamptest: Nitecore CG6

Nitecore Chamelion CG6 är en eftersökslampa med såväl grönt som vitt ljus, och det var kombinationen som lockade mig. Jag var nyfiken på om man kunde göra något bra av det eller om det skulle bli en katastrofal kompromiss. Tanken med att ha både grönt och vitt ljus är att försöka komma nära inpå det skadade djuret utan att skrämma det genom att använda grönt ljus, skulle det skita sig vill jag snabbt kunna växla över till starkt vitt ljus för att få en bra skottchans.

Lampan är ungefär i samma storlek som de flesta eftersökslampor (14 cm lång, 140 gram, 1 tums tub) även om själva huvudet är större för att flera dioder skall få plats. Lampan är i aluminium och har rejäla o-ringar, den drivs med ett 18650 battri alternativt 2 CR123A. Det går med andra ord att köpa batterier på macken om det skulle krisa.

Enligt Nitecore kan man ställa in det vita ljuset på 440, 280, 160, 25 eller 1 lumen. Det gröna ligger på 185, 90 respektive 30 lumen. Jag har ingen aning om det rör sig om "äkta" lumen eller i seedvanlig ordning "uppskrivna" lumen för att sälja bättre. Lampan var med den starkaste inställningen utan tvekan starkare än samtliga mina tidigare eftersökslampor (brandade kinalampor från genzo, Engelson, razerback, vildsvinsbutiken samt uzi). Jämför man pris och prestanda så är mitt bestämda intryck att man får mer ljus per krona genom att köpa ett etablerat märke framför brandade noname lampor, däremot får man fler påstådda lumen per krona genom att köpa brandat. Återstår för mig att testa lite fler märkeslampor, tex Olight, Ledlenser och Surefire (icke att förväxla med lågprismärket fastfire). Sedan börjar jag i allt högre grad luta åt att man inte skall köpa sin eftersökslampa i den vanliga jaktaffären om inte ägaren/inköparna är specialintresserade av lampor. Därutöver skulle jag inte sätta någon större tilltro till jakttidningarnas jämförande tester om inte faktikst lumental mäts upp och skillnaden faktiskt/påstått lumental vägs in i bedömningen av lampor.

Nåja, efter den utvikningen får jag väl beskriva lite kort hur jag upplever lampan efter någon veckas användande. Jag har lyst på rådjur  med lampan. Ut till 100 m hade jag vad jag bedömde som skjutljus med den vita dioden, den gröna dioden hade skjutljus ut till 80 m. Med den vita kunde jag räkna taggar på rådjuren ut till 80 m samt bedömma om djuret var hornbärande eller ej ut till 100 m. Det är med andra ord en stark lampa. Lampan har tre brytare, en för det det gröna ljuset, en för det vita och en huvudbrytare.

Jag vet inte hur länge man kan behålla ljuset på max styrka med de batterier jag har (noname kinabatterier samt batterier från slaktade datorer, här behöver jag påpeka att lampan behöver batterier med upphöjning vid pluspolen vilket inte batterierna från slaktade datorer har). Nitecore anger dock att man skall kunna ha det vita ljuset i 1 h 45 min, det återstår att se om det stämmer.



Med lampan följer lite grejer, ett hölster till bältet, lite o-ringar, clip mm.

Wanderoo tar in lampan till den som så önskar, den kostar då 799 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar