Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 28 oktober 2016

Kontakt med SVA

Igår skrev jag om en bock som jag fällde. En intressant sak med bocken var att den hade en defekt klöve:
Såhär skall ingen klöve se ut. Jag tyckte det såg ut som ett utväxt trauma, dvs yttre skada, men funderade på hur det är med fårens klövröta och om den går på rådjur. Så jag skrev helt enkelt till SVA och bifogade bilden. Detta svar fick jag någon timme senare:
Hej och tack för bilden
Det ser ut som din bock fått en inflammation i den ena klöven, som gått på djupet, i både klövben och klövkapsel. Sannolikt har, som du skrev,  bocken fått ett sticksår eller annan skada i klöven eller klövranden som infekterats.
Klövröta startar normalt som en infektion i klövspalten, huden mellan klövarna, som sprider sig till det mjuka hornet på klövarnas baksida och sedan underminerar klövhornet.
 Du behöver inte skicka in klöven. Vi spar bilden som dokumentation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar