Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 27 oktober 2016

En råbock för Missan

Igår var jag ute en sväng på förmiddagen. Tanken var att först gå med Missan i några granplanteringar för att sedan släppa Essa i en mosse där vi tidigare sett grisspår.

Missan var som vanligt upphetsad till tusen när jag plockade fram henne ur buren ute på marken. På med pejlhalsband och så gick vi in i såten en bit. Släppte henne och gick själv ett par 100 m till en gallrad del av planteringen där jag fått skottläge tidigare.

Missan hittade rådjur efter 5 minuter. Knappt hann hon börja skälla förrän jag såg en skymt av en get med kid bakom granarna, tyvärr såväl skymt läge som för långt avstånd. Missan är inte så snabb just nu (brukar ligga på 5,5-6 km/h), vilket på sitt sätt är bra eftersom rådjuren håller sig lugna och buktar tätare vilket är en fördel när man som jag oftast jagar ensam.

Mycket riktigt, rådjuren gick i en fin båge, men attan. Där släppte Missan och började återgå. Trodde jag... Istället backade hon i spåret 400 m för att ånyo börja skalla. Och drevet var igång igen. Det buktar och en råget passerar mig. Jag avstod skott eftersom jag misstänkte att det kunde vara samma rå som jag såg tidigare men att hon och kidet skilts åt. Å andra sidan kan det ha varit ett ensamt smaldjur. Nåja. Det spelar ingen större roll nu. Missan fortsatte dock efter geten i nästan en km, fint buktande.

Jag valde då att posta om och flytta mig till såtens högsta del där rådjuren gärna passerar på väg till ett murahål in i grannmarken. Missan släppte nu geten och återvände till mig. Passerade mig och tog upp ett nytt spår. Snurrade lite och där kom nya skall. Ett nytt drev var igång. Även det buktade fint och närmade sig en tät granplantering ca 40 m bort.

Jag hör prassel och en bock smyger fram ur granarna. Jag höjer bössan och låter kulan gå. Bocken dröser i backen. Missan fortsätter sitt drev och en get med kid passerar 80 m bort...

Jag traskar fram och börjar ta hand om bocken, uppenbarligen ett stänkdjur. Funderar lite på om jag skall fortsätta jaga på de andra djuren men bestämmer mig för att inte fresta lyckan. Plockar fram min kniv (testkniv, återkommer med recension framöver) och öppnar upp bocken.

Efter 10 minuter kommer Missan som släppt det andra ekipaget. Hon tittar förvånat på bocken en sekund innan hon tänder till och börjar lugga honom....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar