Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 13 oktober 2016

Älgjakt i dagarna tre...

I tre dagar har jag varit ute på älgjakt. Eller egentligen inte tre dagar eftersom jag hoppat över en eller ett par såtar varje dag, helt enkelt för att jag inte riktigt orkar. Är sjukskriven till 75% för stressutmattning, men det kommer jag att behandla i en kommande blogpost så nog om det just nu.

Vi hade 5 älgar på vår tilldelning, två stora och tre små. Inom vårt ÄSO har vi runt 35 vuxna djur som skall fällas, av dessa får 14 vara tjurar vilka det är avlysningsjakt på. Om jag förstått saken rätt så fälldes det typ ett dussin tjurar de första dagarna och bara en handfull hondjur... Vi fällde en tjur på tisdagen och en ko med kalv på onsdagen. Samma skytt båda dagarna så nu vet vi vem som är född med smör i fickorna....

Jag såg aldrig älg, däremot hade jag trevligt sällskap på passet de första dagarna. Dag 1 följde min son med, dag två min dotter. Trevlig kvalitetstid.
 Sonen, 9 år, höll humöret uppe trots avsaknad av älgar....
 Älgjakt kräver stora mängder kaffe.....
 Sonen tyckte det small för lite på mitt pass, så han ritade en uppfordrande bild....
 Som Ivan Boring en gång konstaterade: Att det finns så mycket kladd i en älg...
Tösen valde Kalle Anka under såt två...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar