Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 29 september 2016

Att köpa jaktkläder till barn

Det är höst nu. Jakten är i full gång. Min utrustning är kollad och OK. Men när jag kollade ungarnas insåg jag att pajkens jaktställ börjar bli i minsta laget. Åtminstone om man skall ha lite extra varma saker under och sitta med på älgpass.

Dags att köpa nytt. Eller ja, eftersom jag vet att få barn hinner slita ut sina jaktkläder så tycker jag att det är bättre i ett resurshänseende att köpa begagnat. Sedan brukar man få bättre kvalitet begagnat till priser som ligger under de oftast sämre* lågprisställen. Alltså slängde jag upp ett par annonser igår.

I den första frågade jag uttryckligen efter begagnade jaktkläder till barn. Fick tips om Engelsson. Skrev att jag inte var intresserad av Engelsson utan ville ha begagnat. Fick tips om Biltema, som iofs har 50% på jaktkläder just nu men ja är inte intresserad av Biltema. Gjorde ett tillägg i annonsen där jag skrev att jag inte var intresserad av lågbudet nonamealternativ. Fick tips om Genzo...

Suck!
Varför respekterar inte folk vad man skriver?

Sedan var det en hedersman som hörde av sig och hade ett tip top set från Swedteam till helt OK pris. Högre än Biltemas reapris men lägre än Engelsson och Genzo, kort sagt nästan precis det jag var ute efter.

______________
*Min erfarenhet är genomgående att man får vad man betalar för när det handlar om kläder. Visst betalar man lite för märket (eller mycket om det står Beretta) men de lite dyrare märkeskläderna brukar vara av bättre kvalitet. Bättre material och framför allt mycket bättre sömmar. För det är just i sömmarna som den stora skillnaden ligger, det är där den stora manuella arbetsinsatsen och därmed kostnaderna ligger. Det är där lågprismärken Engelsson, Genzo, ITAB och Biltema genar som allra mest. Det är där dyrare märkesställ sällan kompromissar. Alltså väljer jag hellre begagnade märkeskläder än nya lågpriskläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar