Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 21 maj 2016

Jaktledarutbildning avklarad

Nu är dag två av jägareförbundets jaktledarutbildning avklarad. Rent spontant tycker jag att det hela handlar om tre saker:
1/ kunskap om gällande regler. 
2/ allmänt ledarskap. 
3/ sunt förnuft. 

Mycket av det vi diskuterade under den första dagen har jag tangerat i andra sammanhang. Projektledarutbildningar, arbetsmiljöarbete och inte minst skyddsombudsutbildning. Lagrummet är såklart ett annat och det är inte frågan om arbetsgivaransvar men tänket och resonemangen är liknande. 

Dag två var praktisk. Den handlade om att lära sig inse sina begränsningar. Vad gäller kulskyttet var poängen dels att öva och dels att ta stöd. Hagelskyttet handlade mest om avståndsbedömningens betydelse samt vikten av att öva. 

En röd tråd som löpte genom båda dagarna var etik. 

En bra utbildning som jag rekommenderar varmt. Några bilder från skyttet:

2 kommentarer:

  1. Gick kursen för några år sedan och tyckte att det det var för mycket fokus på skyttet och för lite på säkerhet, skytteövningarna var hyfsade men det finns renodlade skyttekurser som man gå istället. Saknar inslag om säkerhet. Min uppfattning är det pratas alldeles för lite om säkra kulfång etc. Nu kanske jag är "skadad" eftersom min bror jobbar inom det militära men generellt så anser jag att det slarvas med detta. En kula från ett klass 1 vapen kan gå ganska långt in i tät skog, skillnaden när man skjuter från torn om marken är mjuk eller frusen, hur mycket en kula kan ändra riktning etc. Detta lämnade jag som feedback men uppenbarligen så har de inte lagt till något avsnitt om detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det där med kulfång och hur långt klass 1 kulor kan ta sig i luft / genom skog pratade vi rätt mycket om. Kursledaren här hade tydligen snackat igenom det ordentligt med ett par militärer så det hänvisades mycket till rekommendationer från försvaret.

      Säker vapenhantering trycktes det också på.

      Radera