Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 15 april 2016

Viltkyl

Jag fick in ett önskemål om att beskriva hur och varför man ordnar en viltkyl. Och bra önskemål skall naturligtvis i möjligaste mån tillgodoses.

Varför viltkyl?
Den främsta anledningen till att ordna en viltkyl är att att man kan ha full kontroll på mörningen samt att man lätt kan flug- och mussäkra utrymmet. Särskilt bra med viltkyl är det eftr sensommarjakt (duva, rådjur, vildsvin etc), det är rätt lurigt att hålla koll på köttets utveckling när det är 25 grader i skuggan. Då är det bättre att hänga in det i kylen i 6 graders temperatur i en vecka. Tänk 40 dygnsgrader.

Var behövs?
Först och främst behöver man en kyl. Det skall vara en hög modell där man kan plocka bort alla hyllor och lådor. Sådana kylar får man för några hundra på blocket. Eller kanske gratis om man sätter en annons på ICA. Folk slänger sådana kylar i parti och minut när de bygger om sina kök.

Sedan behöver man en mörningstimer eller i vart fall en termometer. En fläkt är också bra.

Genomluftning
En slaktkropp som hänger i en sluten kyl riskerar att härskna. Därför behöver kylen ventileras. Det görs enklast genom att man borrar hål i dörren uppe och nere. Hålen täcks sedan med insektsnät. Har man koll på var det finns känsliga saker i kylen så kan man givetvis borra på andra ställen än dörren, men det vet inte jag så jag valde dörren.

Jag ökade storleken på det övre hålet av den enkla anledningen att jag ville öka luftgenomströmningen genom att montera en fläkt. Tidigare hade jag en fläkt stående på golvet i kylen men den kortslöts pga blod som droppade ner på den ;-)

Härom dagen monterade jag därför fast en gammal 220 v datorfläkt på dörren. Den går fint. Om jag märker att luftgenomströmnignen blir för stor och köttet torkar ut så får jag helt enkelt koppla in en timer som reducerar drifttimmarna på fläkten.

Slutord
Att ha en viltkyl i ladan eller garaget är ett mycket lätt sätt att höja kontrollen och  kvaliteten på köttråvaran. Jag har mörat allt ifrån stora dovhjortar och grisar till nötskrikor i min viltkyl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar