Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 14 april 2016

Senaste bokfynden

När jag passerar loppisar och anikvariat så brukar jag alltid kolla om det finns något av jaktlig relevans i hyllorna. Ibland gör det det, tex i lördags:
Jag väljer hellre faktaböcker än jaktskildringar. Jag vet inte varför, men det är ytterst sällan jag går igång på jaktskildringar.

Faktaböcker kan man säga att jag nästan samlar på. Och det finns mycket att samla på sig, inte minst från "guldåren" på 1970 och -80 talet då det kom ut precis hur mycket ganska praktiska faktaböcker som helst om allehanda ämnen. Lite som det kommer kokböcker idag. Allt är inte aktuellt längre, kunskapsläget förändras - naturmiljön likaså. Men där finns alltid något nytt att lära sig.

Nu hade jag missat att jag redan hade kursboken om älgen, den som jägareförbundet gav ut i mitten av 1970-talet i samband med att älgstammens utveckling började gå spikrakt uppåt. Jag får väl lotta ut den eller ge den till någon behövande framöver. Att det är två olika upplagor motiverar inte ett dubbelt innehav eftersom det bara är papperskvaliteten som skiljer sig åt....

Jägarexamensboken köpte jag mest för att jag blev så förvånad över att Jaktmarker & Fiskevatten gett ut en sådan bok. Jag har flera äldre böcker om jägarexamen, men denna hade jag inte sedan tidigare.

Framöver skall jag göra en genomgång av mitt bibliotek och se vad jag har för dubletter som jag kan släppa. Att jag har två ex av arvid knöpels fenomenala bok om hagelskytte beror på att den ena är originalutgåva och den andra faximilen som förekommer i vart och vartannat hem. Brusewitz bok om jaktens historia har jag också två ex av, den ena är en signerad originalutgåva den andra är bra böckers månadsbokupplaga. Så dem släpper jag inte. Däremot så har jag Lars Alms Hjortdjuren och deras horn i två ex, den skall jag nog släppa till mina läsare framöver. I morgon på FB kanske blir bra?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar