Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 31 mars 2016

Värdet på outnyttjad jaktutrustning

För ett tag sedan körde jag en enkel undersökning där jag efterfrågade värdet på läsarnas utnyttjade jaktutrustning. Det var ingen vetenskaplig undersökning men jag var nyfiken på att få en fingervisning på hur mycket som ligger i stugorna. Jakten verkar såvitt jag kan bedömma bli allt mer av en prylsport....

Resultatet ser ut såhär:
I korthet kan man konstatera att nästan 50% av de som svarade använder de allra flesta jaktgrejer de samlat på sig. De har i vart fall inte prylar för mer än ett par tusen som ligger och samlar damm. I andra änden så har vi en handfull personer, 4% närmare bestämt, som har jaktprylar för över 50.000 kr som ligger oanvända. Jag kan tänka mig att vi har någon enstaka svarande som knappt jagar länge men som ändå följer bloggen i den kategorin. Där kan även finnas folk som har en eller ett par lite dyrare bössor som man av någon anledning drar sig för att plocka ur skåpet. Min kompis Björn tex, han jagar bara med sin gamla Hva 146 i kaliber 9,3-57, men har såväl Sauer str som en i princip oanvänd tysk vänsterdrilling stående i skåpet....

Hur som helst. Det jag ville få fram var att det finns mycket prylar i hus och stuga. Prylar som man antagligen i många fall kan omsätta via köp/sälj sidor i olika forum eller om det arrangeras en jägarloppis i närheten så kan man sälja dem den vägen. Det finns antagligen någon annan som är intresserad av det man själv inte använder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar