Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 12 februari 2016

Vapnlicens, västra götaland

Jag tror det har hjälpt att JO-anmäla varje handläggning av vapenlicens som tagit mer än 30 dagar. I mitt fall har det handlat om 5 eller 6 licenser de senaste åren. Ett undantag, i höstas när jag bytte min klass 4 studsare mot en hagelbössa så tog det längre tid men eftersom det hängde ihop med att jag sålde småviltstudsaren privat så hade jag överseende med det. Det är för övrigt polisen i Västra Götaland det handlar om.

Min senaste vapenlicens tog 3 veckor och 4 dagar från det att jag lämnade den i luckan på polisstationen tills det att jag hade den i näven. Inga problem. Men det var bara ett byte av bössa, samma typ av bössa samma syfte men annan kaliber. Motiveringen jag bilade var att det var en rationalisering. Det finns ingen anlednign att sitta med 4 klass 1 kalibrar så en rationaliserades bort. Nu har jag en pürchbössa i 6,5x55, en drilling med kulpipa i 8x57r och två studsare i 9,3x62. Den ena 9,3-an är min hundförarbössa, den andra skall bli grisvaks och skyddsjaktsbössa. Den nya ersätter en motsvarande i 30-06 men en kaliberrationalisring kändes på sin plats.

I eftermiddag hämtar jag den nya bössan vilket gör att det kommer att komma inlägg om den framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar