Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 13 januari 2016

Köptips: liten smidig fastbladskniv

///Knivarna har nu sålt slut, men wanderoo har flera andra intressanta knivar, tar även in om man är intresserad av något speciellt///

Noterade just att Wanderoo rear ut en riktigt fin liten jaktkniv. Det rör sig om Real Steel 165 som jag testade förra året. I min recenseion skrev jag:
Jag skulle klassa Real Steel Hunter 165 som en tämligen renodlad småviltkniv. Den har kapacitet för större jobb med, men den kommer bäst till sin rätt när man hanterar djur upp till rådjurs storlek. Jag har använt den för att ta omhand allt ifrån duvor och kaniner till rådjur.
Kniven är smäcker nog att lätt hålla inne i handen när man öppnar upp djuret eller behöver arbeta inuti buken. Den har tillräcklig längd för att sota ett rådjur. Bladformen är väl anpassad för flåningsarbete. Eggen håller skärpan väl, det märks att härdningen är noggrant genomförd. Samtidigt är stålet inte speciellt svårslipat.
Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att det är en mycket kompetent liten fastbladskniv som fungerar bra för vildmarksaktiviteter och ypperligt för jakt. Jagar man lite större vilt behöver den kompletteras med en större kniv men för allt vilt upp till rådjurs storlek så täcker den alla behov. Priset ligger på ungefär 550 kr vilket får betraktas som mycket prisvärt för en kniv av denna kvalitet.
Kniven kostade förut runt 550 kr vilket jag tyckte var prisvärt. Reapriset, 199 kr, är rena fyndet. Så har du minsta fundering på att inleda året med en ny kniv så finns det ingen anledning att tveka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar