Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 7 januari 2016

Eftersök på dovhjort

Jag gick ut tidigt i morses för att kolla efter räv. När jag kom hem ringde telefonen. En bilist hade observerat en haltande och blödande hjort utefter en väg på bår mark. Jag packade in hundar och vapen och for till Bertil som visste mer. 

Vi gick till enföredömlig markering. Bertil gick vidare och postade på en parallell väg. Jag och Missan tog oss an spåret. 

Missan gick på som ett tåg. Upp i skogen. Över ett hygge. In i en skog. Ner för en körbäg och ner i en ravin. Där, efter en dryg km spårande, låg hjorten i en bäck. Missan for på honom och han reste sig på tre ben och tog sig frammåt. 

En glipa. Missan ett par meter åt sidan. Bam! Bam!

Hjorten fortsatte. Missan for på den igen. Dåliga lägen. Avvaktade. Där backade Missan. Bam! Bam!

Hjorten föll ihop. 
Vi tog ur den och drog upp honom till vägen. Lastade in honom i bilen. Hemma så grovstyckade jag honom. Vänster lårben var av, en större blodåder var avskuren av bensplitter så antagligen var han halvdöd när jag sköt. Två av mina skott träffade, ett i övre kant på bogen nära ryggraden och ett genom nacken. 
Hjorten togs omhand med top of the linekniven Böker Aurora som jag håller på att testa nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar